نورنیوزـگروه اقتصاد: روز های پایانی خرداد ماه امسال(حدود دو هفته پیش) اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد در مسیر ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران، وارد راهآهن اینچه برون گلستان شد و در ادامه مسیر به ایستگاه راهآهن تهران رسید تا به مقصد ترکیه حرکت کند. این رام قطار کانتینری بهصورت ترانزیتی از ایران به مقصد ترکیه در چارچوب نشست روسای جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان وارد ایستگاه راهآهن تهران شد.
این اقدام با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی (kITI) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی شده است.
سال گذشته در ملاقات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد؛ همکاری هایی به منظور افزایش ترانزیت کالا که به اعتقاد کارشناسان می تواند زمینه پویایی صنعت ریلی کشور را نیز فراهم سازد.
در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که هفته گذشته در ترکمنستان برگزار شد، تقویت همکاری میان پنج کشور ساحلی خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت مورد تاکید جملگی سران قرار گرفت که یکی از مهم ترین مسیرها در حوزه حمل و نقل میان این کشورها، شبکه ریلی است.
با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان ایمن دسترسی دریایی چین به منطقه خاورمیانه و اروپا، مسیر ریلی مناسب ترین، نزدیک ترین، ایمن ترین و ارزان ترین گزینه برای دسترسی چین با بازارهای مقصد در خاورمیانه و اورپا است ضمن اینکه می تواند از همین مسیر ریلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به ویژه از کشورهای خاورمیانه استفاده مطلوب داشته باشد.
نورنیوز