×
اقتصادی
شناسه خبر : 113105
تاریخ انتشار :

دلایل افت ۵۰ درصدی پروژه‌های راهسازی؛

ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و مصرف بالای آسفالت

در حالی شاهد رشد قیمت قیر و به تبع آن آسفالت در کشور هستیم که کارشناسان بر این باور هستند عمر آسفالت در ایران رو به کاهش گذاشته و متأسفانه واردات قیر بی‌کیفیت از کشورهای همسایه آن را شدت داده است.

سایر رسانه‌ها: روند افت پروژه‌های راهسازی در کشور و عمر آسفالت این روزها در کنار رشد قیمت قیر موضوعی مهم و چالش برانگیز برای شرکت‌های راهسازی خصوصی و حتی دولتی شده است. موضوعی که این روزها حتی برای سازمان‌های دولتی که از قیر رایگان نیز استفاده می‌کنند تا حدودی مهم شده است چرا که علی‌رغم دریافت قیر رایگان هزینه‌های نگهداری راه‌ها به‌دلیل افت کیفیت آسفالت را به شدت افزایش داده است.

اما به راستی چرا پروژه‌های راهسازی در کشور در طی سال های گذشته به جای اینکه افزایش یابد افت پیدا کرده است؟

برخی از کارشناسان و فعالان حوزه راهسازی می‌گویند که ساخت برخی از پروژه‌های راهسازی توجیه اقتصادی ندارد و ساخت آنها بی‌فایده است.‏ هر چند چون دولت پروژه‌ای را به پیمانکار می‌دهد که پول کافی برای اجرای آن ندارد، بنابراین پس از مدتی پروژه نیمه کاره مانده و پیمانکار نابود می‌شود.‏ اینها مواردی است که باعث می‌‎شود ترس از ورود به پروژه‌های راهسازی را افزایش دهد و البته سایر موارد مثل گرانی قیر و هزینه‌های نگهداری مزید بر علت می شود.


«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دلیل افت پروژه‌های راهسازی را کاهش کیفیت قیر و در نهایت بالا رفتن هزینه‌های نگهداری عنوان می‌کند.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند

او با تأکید بر اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طبق وظیفه سازمانی خود در ساخت آزاد راه ، بزرگراه و راه‌های اصلی کشور بالطبع یکی از مصرف کنندگان اصلی و بزرگ قیر کشور است می‌گوید: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند.

سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزادراه‌های کشور مصرف شده است

او ادامه داد: سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزاد راه های کشور مصرف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه اگر چه این قیر به عنوان قیر رایگان برای شرکت ساخت قلمداد می شود و از لحاظ سازمانی جای تشکر دارد به واسطه قرار دادن این بند قانونی که ما را از دسترسی به قیر راحت کرده است، تأکید می کند: از وزارت نفت که همکاری خوبی دارد و قیر را رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد تشکر می کنیم. اما اگر نقدینگی قیر در اختیار ما قرار داده می شد قدرت عمل ما بیشتر می‌شد. شاید می‌توانستیم مدیریت بهتری انجام دهیم.

خرابی‌های زود هنگام بر جاده‌ها در حال رخ دادن است

او می‌گوید: همه می‌دانیم که در چند سال گذشته به دلیل کرونا تردد در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها کاهش داشت و این سودی برای ما داشت که خرابی‌های جاده‌ها به دلیل کم شدن ترددها کمتر شده بود. اما خوشبختانه با از بین رفتن این بیماری منحوس که کل دنیا را به چالش کشیده بود تردد در جاده‌ها بیشتر شده است. امسال اکثر محورها با پیک تردد مواجه بودند و نتیجه آن این بود که خرابی های زود هنگام بر جاده ها در حال رخ دادن است. از سوی دیگر هم وضعیت منابع مالی کشور و گرفتاری‌های افزایش قیمت، هزینه اجرا بسیار افزایش پیدا کرده است. قطعا قدرت عمل اجرایی کشور را هم در بخش توسعه راه‌ها و هم در بخش نگهداری را کاهش می‌دهد.

در سال های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الان به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است

خادمی در خصوص دلایل افت پروژه‌های راهسازی و راهکارهای عملی برای به‌رطرف کردن آن گفت: در سال‌های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می‌شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الآن به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. منابع دوره هم افزایش پیدا کرده است. اما قیمت گارانتی خیلی بیشتر از منابع اعتباری افزایش پیدا کرده است و درصد کار ما پایین آمده است. پس باید دنبال راهکار جدیدی باشیم که از این حالت و این زمان خاص پروژه‌های راهسازی را اجرا کنیم و به وظیفه سازمانی خود بهتر عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما دو راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه با افزایش کیفیت آسفالت بتوانیم دوام و عمر آسفالت را افزایش دهیم که قطعاً قیر در این منظر نقش اول را بازی می‌کند. چون به خوبی می‌دانید که مصالح سنگین اگر درست انتخاب شوند. تغییرات زیادی در طول دوره مصرف ایجاد نمی‌شود اما آن چیزی که مهم است این است که قیر ماده اصلی تولید آسفالت است که متأسفانه هم مهم و گران است و هم در طول زمان تغییر پیدا می‌کند.

امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌‍هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همجوار است

او ادامه داد: امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت و ارزان‌تر از کشورهای همجوار است. نتیجه این می شود که باید آزمایشگاه‌های مرجع مثل آزمایشگاه مکانیک خاک اگر محموله‌ای را چند بار آزمایش می‌کرد هر محموله را چند بار آزمایش بیشتری انجام دهد و از مهندسان مشاور استفاده کنند تا بتوانند قیر با کیفیت تولید و استفاده کنند.

خادمی افزود: راهکار دوم این است که از افزودنی‌ها استفاده کنیم. به هر حال یک زمانی قیر ارزان بود و شاید ضرورتی ایجاب نمی‌کرد که ما از افزودنی‌ها در داخل قیر استفاده کنیم. الآن با قیر هر تن ۱۰ میلیون تومان و حتی در بازار به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد، مصرف افزودنی‌ها که بتواند دوام آسفالت را افزایش دهد ضرورت دارد.

احمد رضا مومنی کارشناسان حوزه راهسازی بر این باور است که با طراحی‌های جدید می توان مصرف آسفالت را کاهش داد.

او می‌گویند: اگر می‌خواهیم مصرف آسفالت کاهش پیدا کند باید ضخامت آن را کم کنیم. پس برای کاهش ضخامت آسفالت باید مهندسان مشاور و مجریانی که داریم با روش های گذشته که سه لایه آسفالت ریخته می‌شد و کار اشتباهی بود را کنار بگذاریم. چون این روش منسوخ شده است.

او می‌افزاید: با زیر سازی جالبی که ۳۰ سال پیش انجام می‌شد دوام آسفالت ۳۰ سال بود و خوب و مناسب بود. باید ضخامت آسفالت را کاهش دهیم تا مصرف قیر را کاهش دهیم و هزینه اجرای کار را کاهش دهیم.


استفاده از ماشین الات نیز نکته ای است که بسیار ضرورت دارد. در اجرا یکی از مشکلات کشور که باعث افزایش قیمت راهسازی و راهداری کشور شده است عمر زیاد ماشین آلات است. امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده است ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی آزاد شده است و مکاتباتی که با وزارت صمت شده است اعلام آمادگی شده است که شرکت‌های راهسازی بتوانند از این بند قانونی استفاده کنند. با فرصت‌هایی که وجود دارد، می‌توانیم ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین وارد کنیم و از این فرصت قانونی استفاده کنیم.


خبرگزاری بازار
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
موج جدید حمله ایران به اراضی اشغالی +فیلم
آرامش در حوزه سلامت؛ تأمین کامل دارو و تجهیزات پزشکی در کشور
واکنش نایب رئیس باشگاه اینتر به غیبت «مهدی طارمی» در جام باشگاه‌ها
تکذیب هرگونه حادثه در اراضی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
هشدار دادستانی کل کشور درباره همکاری با رژیم صهیونی
سخنگوی آموزش‌وپرورش از لغو همه آزمون‌های مدارس کشور خبر داد
تجاوز رژیم صهیونیستی به برخی نقاط در شهر تهران؛ خسارت مردم پرداخت می‌شود
لیست جدید شهدای حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی +اسامی شهیدان
پزشکیان: اگر تجاوزها تکرار شود، پاسخ‌هایی کوبنده‌تر در انتظار متجاوزان خواهد بود
قطعنامه تاریخی سنای پاکستان: حمله اسرائیل جنایت جنگی است
زمان پیش‌فروش حضوری و غیرحضوری بلیت قطارها اعلام شد+جزییات
نحوه بازگشت اولین گروه حجاج ایرانی اعلام شد
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ٰنشست اضطراری برگزار می‌کند
پدافند ایران در تبریز با تجاوز هوایی مقابله کرد؛ هیچ انفجاری در شهر رخ نداد
زمان تشییع پیکر شهدای جنایات اخیر اسرائیل اعلام شد+جزییات
نتانیاهو بعد ازحملات موشکی ایران از مخفیگاه خود بیرون آمد!
13 مدال طلا و نقره برای نمایندگان ایران در مسابقات قایقرانی قهرمانی آسیا
واکنش قاطع عراق به حمله رژیم صهیونیستی
دستگیری 2 نفر از اعضای تیم تروریستی موساد +فیلم و جزئیات
آتش سوزی شب گذشته در دو مخزن ذخیره سوخت در تهران/ مخازن آسیبی ندیدند + عکس
سخنگوی دولت: مترو از امشب 24 ساعته برای پناهگاه مردم باز خواهد بود+ فیلم
پیامی تاثیرگذار از یک هوادار برزیلی به پیاتزا، سرمربی تیم ملی والیبال ایران
جلسات علنی مجلس این هفته طبق روال ادامه دارد
فریاد هنرمندان از جنایت رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد
واکنش صریح سازمان شانگهای: حمله به ایران تهدیدی برای صلح جهانی
هیچ منطقه‌ای در اسرائیل دیگر امن نیست + فیلم
آخرین آمار کشته های رژیم صهیونیستی در حملات موشکی ایران+ فیلم
وحشت در عمق زمین؛ جلسه اضطراری صهیونیست‌ها در پناهگاه
فریاد خون‌باری که خاموش نمی‌شود؛ زنان و کودکان قربانی ترور صهیونیستی
چمران: تهران پناهگاه ندارد؛ مترو بهترین گزینه در شرایط اضطراری است +فیلم
حمله ناجوانمردانه به اسطبل‌های کرمانشاه؛ اسب‌های بی‌دفاع قربانی جنون صهیونیستی
واکنش سریع مسئولان اصفهان به حادثه؛ شایعات بی‌اساس تکذیب شد
تل‌آویو در تله آتش؛ بازی دو سر باخت نتانیاهو
آغاز پرداخت مرحله نخست وام 50 میلیونی به بازنشستگان کشوری +تعداد ونحوه پرداخت
چرا اسرائیل به ایران حمله کرد؟
نورنما | معلمی که دانش آموزانش به شهادت رسیدند
خیابان خالد استامبولی تهران به نام «شهید سید حسن نصرالله» مزین شد
آرامش و رونق در بازارهای تهران؛ اصناف به روال عادی بازگشتند
تعطیلی موقت متروی مهرآباد؛ برنامه‌ریزی برای خدمات بهتر
زمان فعالیت بازار بورس عصر امروز مشخص می‌شود
عراقچی: هرگونه تحول نظامی در منطقه خلیج فارس، کل جهان را درگیر می‌کند +فیلم
رئیس هیأت‌مدیره استقلال: اخبار خوشی برای هواداران در راه است
تساوی اینتر میامی و الاهلی در اولین بازی جام باشگاه‌های جهان 2025 + خلاصه بازی
پوستر تیم ملی والیبال ایران در بازی خاص امروز مقابل اوکراین + جزئیات بازی
درس‏‏‌های اخلاق در شرایط بحران
مدار دیپلماسی | تله دیپلماسی/مذاکره یا میدان مین؟
معادله رژیم به هم خورد
امتحانات دانشگاه تهران به تعویق افتاد
یارانه خرداد در موعد مقرر و بدون تأخیر واریز می‌شود +جزییات واریز
مشارکت ملی برای امنیت؛ ترددهای مشکوک کامیونت و وانت‌ها را گزارش دهید
X
آگهی تبلیغاتی