×
اقتصادی
شناسه خبر : 152808
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می‌کند؛

خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نگاهی به ظرفیت‌های عظیم کشور در عرصه زیرساخت‌های صنعت برق از یک سو و مزیت‌های استفاده از خودروهای برقی از سوی دیگر، موجب شده که برنامه توسعه تولید واستفاده از این خودروها در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد؛ اما چه مزیت‌ها و چالش‌هایی پیش‌روی این صنعت نوپای کشورمان قرار دارد؟

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: خودروهای برقی را به عنوان خودروهای پاک می‌شناسیم، از این روست که بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی (هوا و صوتی)، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی کنند.

ما کجاییم و جهان کجا؟

اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان اهداف بلند پروازانه‌ای در تولید و استفاده از خودروهای برقی برای خود متصورند؛ هند برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی ۳۰ درصد از صنعت خودروسازی این کشور را تشکیل دهد. در نروژ تمام خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۲۵ تولید می‌شود باید از آلایندگی صفر برخوردار باشند.

چین، به عنوان بزرگترین بازار خودرو و همچنین بزرگترین آلاینده جهان، اگرچه تاریخ معینی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در صنعت خودروهای برقی تعیین نکرده است اما خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته با دلیل یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۵ درصد از فروش خودروهای جدید کشورش خودروهایی با سوخت پاک شامل خودروهای برقی و هیبریدی باشد.

در اروپا استقبال از وسایل نقلیه برقی به دلیل فرهنگ سازی و همچنین اقدامات حمایتی رو به افزایش است و بنا بر آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای عضو اتحادیه در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش یافت.

در ایران نیز اردیبهشت ماه بود که رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا، دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروهای تولید داخل ارایه کرد و سپس در بیست و پنجم مرداد و در حاشیه هیات دولت از تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروسازی داخل رونمایی شد.

چند روز پیش نیز معاون وزیر صمت خبر داد که یکهزار دستگاه خودرو برقی از آبان‌ امسال به شبکهٔ تاکسیرانی تهران افزوده می‌شود و به مرور سایر محصولات برقی همچون اتوبوس و موتور سیکلت نیز به ناوگان حمل‌ونقل برقی تهران افزوده خواهد شد. 

این خبر شعله‌های امید را در دل دغدغه‌مندان محیط زیست روشن کرد چرا که براساس آمارهای رسمی، در نیمه نخست امسال میانگین مصرف روزانه استفاده از بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که عدد بسیار بالایی است. در حال حاضر سهم خودروهای تهران در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۶۰ درصد است؛ در حالی که به عنوان مثال در اتحادیه اروپا، سهم آلایندگی خودروها فقط ۱۲ درصد است. یکی از مهمترین تفاوت‌ها در شکل‌گیری این اعداد و ارقام را می‌توان به توسعه استفاده از خودروهای برقی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه در حمل و نقل عمومی قاره سبز نسبت داد.



خودروهای برقی؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایای متعددی هستند که حفاظت از محیط زیست تنها یکی از آنهاست؛ کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت‌گیری نسبت به خودروهای بنزینی (در اتحادیه اروپا)، کاهش شدید هزینه‌های استهلاک و نگهداری و از همه مهمتر کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از دیگر مزایای استفاده از این خودروهاست.

البته هستند کارشناسانی که آمارهایی در خصوص تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید این خودروها به ویژه در تولید باطری این خودروها نیز مطرح می‌کنند و معتقدند که استفاده از این خودروها تاثیر چندانی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد اما این انتقادات با توسعه صنعت تولید باطری‌های لیتیومی و دستیابی به فناوری‌های نوین رو به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

نکته اینجاست که مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل با استفاده از خودروهای برقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ امروزه تولید خودروهای برقی یکی از روندهای مهم در تولیدات صنعتی جهان است تا جایی که در صورت پیگیری مجدانه برنامه تولید خودروهای برقی، فرصت‌های فناورانه خوبی از این ناحیه در کشور ایجاد خواهد شد، شاید از همین روست که برنامه‌ توسعه این صنعت مورد توجه جدی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

چند پیشنهاد؛ از تجربه‌ها درس بگیریم!

با توجه به روندهای فناورانه در تولید خودروهای الکتریکی و زیرسامانه‌های آن، حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید این خودروها ضروری به نظر می‌رسد، زیرا سرمایه گذاری در تولید و به‌کارگیری این خودروها می تواند فرصت‌های نوینی در سایر حوزه‌های فناوری و کسب و کار نیز فراهم آورد.

از طرفی همزمان با آغاز روند استفاده از خودروهای برقی در کشور که به احتمال زیاد همچون سایر کشورهای جهان با رشد سریع محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان همراه خواهد بود، توجه به این نکته نیز ضروری است که از راه اشتباهی که در تولید و عرضه خودروهای بنزینی پیمودیم درس بگیریم و از همین ابتدا اجازه تولید و در صورت نیاز واردات رقابتی برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان را فراهم کنیم چرا که ایجاد بازار رقابتی در تولید و عرضه خودروهای برقی، در واقع فرصتی است برای بقای محیط زیست،  فرصتی است برای ترغیب مصرف‌کننده به استفاده بهینه و اقتصادی و همچنین فرصتی است برای کشور، در توسعه صنعتی که هنوز نوپاست و می‌تواند مزیت‌های اقتصادی و صنعتی فراوانی ایجاد و به تراز جهانی تولید صنعتی در این حوزه دست یابد.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ عملیات آواربرداری و جست‌وجوی مفقودان آغاز شد
دستگیری سارق زورگیر در قیطریه؛ قربانی دختر رزمی‌کار بود
حمله زنبورها به فوتبال هند!+ فیلم
نورنما | ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک باد
مزایده عمومی خودروهای سواری کارشناسی شده ایران خودرو از امروز آغاز شد+ جزئیات
گروسی: هر توافقی با ایران، باید اجازه نظارت آژانس را بدهد
فردا درِ کنکور به روی این داوطلبان بسته می‌شود!
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
سیاست نامه | با آنتن ملی چه کردیم؟
رؤیای توسعه‌ی ایران با دخترانش تعبیر می‌شود
برنامه مسابقات امروز 9 اردیبهشت + پخش زنده
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ اردوغان طی پیامی تسلیت گفت
آکسیوس: دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در رم خواهد بود
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی
احضار مسئولان ذیربط پس از انفجار بزرگ؛ پرونده بندر شهید رجایی وارد مرحله قضایی شد
نورنما | پلمپ تابوت پاپ فرانسیس
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 8 اردیبهشت 1404
تصاویر دیده نشده از داخل کابین هواپیمای آتش نشان سپاه از نحوه مهار آتش بندر شهید رجایی
نتایج پنجمین قرعه‌کشی ایران خودرو روی سایت قرار گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه:حملات آمریکا به یمن، جنایت جنگی است
اتوبوس دزدیده شده در کرمان؛ راننده‌ای غیرمنتظره پشت فرمان+فیلم
مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه متمرکز 1404 تا امشب به پایان می رسد
نورویدئو | پشت پرده حادثه بندر شهید رجایی؛آیا باید برای تداوم مذاکرات نگران بود؟
اعتراض پزشکیان به مترجم: چرا صحبت‌هایم را کامل ترجمه نکردی؟
پیش فروش سه خودرو محبوب سایپا از امروز 8 اردیبهشت 1404 + جدول قیمت
از صفحه تئاتر تا صفحه شعر/ بابک لطیفی شاعر خرم آبادی درگذشت
پادکست | پدر بودن فقط تامین کننده بودن نیست
آتش‌بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی علیه ایران
هشدار رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران + فیلم
آماده باش اورژانس درپی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
جریمه تراکتور و استقلال از طرف کمیته انضباطی AFC
طوفان باز هم به سراغ تهرانی ها آمد
رونمایی سایپا از 4 خودرو جدید در نمایشگاه بین‌المللی تهران
موبایل؛ دوست روزانه یا قاتل خاموش چشم‌ها؟
ایده‌هایی ناب برای جان بخشیدن به دکوراسیون خانه‌های امروزی
کرفس بخوریم یا نخوریم؟دوستی برای لاغری یا دشمنی برای سلامتی؟
حضور گروه «صنعتی ؛ پژوهشی زر» در هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو 2025
صعود نفس گیر پرسپولیس به فینال + فیلم
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 8 اردیبهشت 1404
زمان پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری اعلام شد+جزییات
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
کاپلو: کریستیانو رونالدو در حد مسی، پله و مارادونا نیست!
گزارش تصویری | نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با اصحاب رسانه
آمار متوفیان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی افزایش یافت + اسامی
انفجار در روسیه؛ محمد محبی بهترین بازیکن ماه و صاحب بهترین گل شد + فیلم
ایران، به هرگونه حمله نظامی پاسخ قاطع خواهد داد!
فرصت طلایی برای معلمان آینده؛ سهمیه جذب آموزش و پرورش افزایش یافت!
آتش‌سوزی بندر رجایی؛ بی‌کفایتی یا تخلف؟ هیئت اعزامی به چه نتیجه‌ای رسید؟
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (19)«اردکان»
X
آگهی تبلیغاتی