×
اقتصادی
شناسه خبر : 156276
تاریخ انتشار : شنبه 1402/09/11 ساعت 09:32

نورنیوز موضوع توسعه تولید و بهره برداری از خودروهای برقی را بررسی می‌کند؛

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

اظهارات اخیر «عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره لزوم جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود، بار دیگر سوال‌های گذشته در این حوزه را جدی‌تر از قبل مطرح کرد؛ پرسش‌هایی درباره زیرساخت‌ها، امکان تعمیر و تأمین قطعات و همچنین فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های الکتریکی. اصلی‌ترین سوال اما نحوه شارژ این خودروها و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه است.

نورنیوز- گروه اقتصاد: شمار زیادی از مردم فکر می‌کنند خودروهای برقی محصول قرن بیست‌ویکم است؛ در حالی که این فناوری قدمتی به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی دارد.  حدود 130 سال پیش بود که نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شد. خودروهایی که سرعت‌شان از همان ابتدا از شتاب اتومبیل‌هایی بیشتر بود که موتورهای‌شان با احتراق داخلی کار می‌کرد، اما مشکلاتی چون نحوه تأمین سوخت، باعث شد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کردند، خیلی زود از اتومبیل‌های برقی سبقت بگیرند و هر روز هم فاصله‌شان بیشتر شود.

حالا و با گذشت بیش از یک قرن که گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن و ذرات ریز ناشی از تولید و مصرف بنزین و گازوئیل صدها میلیون خودرو، محیط زیست و سلامت انسان را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، اتومبیل‌های کلاسیک برقی از موزه تاریخ بیرون کشیده شده و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان حداقل یک خط از تولیداتشان را به این محصولات اختصاص داده‌اند. موجی که به کشور ما هم رسیده و در هفته‌های گذشته اخبار و اظهارنظرهای مختلف و متعددی درباره جدی‌تر شدن تولید و استفاده از آن شنیده می‌شود.

مزایای خودروی برقی

خودروهای برقی هزینه‌ تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد و فرصت تجربه رانندگی نرم‌تر و آرام‌تری را فراهم می‌کند و از این منظر بسیاری از رانندگان آن را به اتومبیل‌های بنزینی سنتی ترجیح می‌دهند. این خودروها دارای گشتاور فوری هستند و به همین دلیل در مقایسه با خودروهای بنزینی شتاب بهتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت خودروهای برقی، سوخت آن است. هرچند روند تولید خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی برای محیط زیست مضر است، اما حجم آلایندگی خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی قابل قیاس نیست. به ویژه که گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق خودروها و کامیون‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، متهم ردیف اول آسم، برونشیت، سرطان و مرگ زودرس هستند.

چالش‌های پیش‌روی خودروی برقی  

با این حال نحوه تأمین سوخت خودروهای برقی، به نقطه ضعف این دسته از اتومبیل‌ها بدل شده است. درست است که سوخت خودروهای برقی، منبع انرژی پاک‌تری به نسبت خودروهای بنزینی دارند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند، اما عدم وجود یا محدودیت زیرساخت‌ و جایگاه‌های شارژ سبب شده هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. دسترسی دشوار به سوخت، برای سفرهای طولانی یک چالش جدی است به ویژه که شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی بسته به زیرساخت شارژ و ظرفیت باتری می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

چالش بعدی خودروهای برقی، قطعات آن به ویژه باطری خودروست که با گذشت زمان تحلیل می‌رود و می‌تواند برد رانندگی و عملکرد کلی را کاهش دهد. اگرچه خودروهای برقی در بلندمدت هزینه سوخت کمتری دارند، اما قیمت اولیه خرید آنها  به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای سنتی بنزینی است و نسبت به اجداد بنزینی خود هم تنوع کمتری دارند.

با وجود این مشکلات، تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی در امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سازگاری با محیط زیست رو به رشد بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع جایگزینی خودروهای برقی با گونه بنزینی برای خریداران خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالی درنظر گرفته و زیرساخت‌های شارژ برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار را تکمیل و تقویت کرده‌اند.

در این میان از اتوبوس‌هایی که برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، به عنوان کلید انقلاب خودروهای الکتریکی نام می‌برند؛ چراکه اتوبوس‌ها، سنگ بنای زندگی روزمره در بسیاری از شهرها هستند و برقی‌شدن سوخت آنها می‌تواند سرعت حذف خودروهای بنزینی و دیزلی را بیشتر کند. بر همین اساس بود که به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور با حضور وزیر صمت افتتاح شد.  عباس علی‌آبادی که به واسطه سابقه حضور در مپنا، با خوش‌بینی به آینده خودروهای برقی در ایران می‌نگرد، معتقد است هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد. به گفته وی، «در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین‌های برقی نصب شده است که تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می‌رسد و با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم.»

خودروهای برقی در ایران در ابتدای راه است و عموم مردم اطلاعات زیادی از این نوع اتومبیل ندارند. عمده مسئولان هم  به اندازه وزیر صمت درباره زیرساخت‌ها، تأمین سوخت و قطعات این نوع خودروها مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی و با توجه به اراده جدی وزارت صمت برای توسعه تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی، روند تولید و زمان آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی، آزمونی عملی و واقعی برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها در این حوزه خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون پروانه مشاوره قوه قضاییه
بورس باز قرمز شد/ شاخص کل بورس اینبار چقدر کاهش یافت؟
سینماها روزهای آخر هفته تعطیل است
ادارات کدام استان ها چهارشنبه تعطیل است؟
پوستر باشگاه استقلال و تراکتور برای دیدار سوپرجام امشب منتشر شد
صدها خلبان صهیونیست علیه گسترش جنگ در غزه تظاهرات می‌کنند
تئاترهای عمومی در ایام اربعین تعطیل شد
نیمه شهریور بعد از 7 سال در ایران ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد
برنامه دولت برای 3 میلیون تبعه غیرمجاز باقی‌مانده چیست؟
چالش تصمیم‌گیری را در مذاکره با مردم حل کنید
تراکتور و استقلال امشب در نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404
قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 20 مرداد 1404 +جدول
درباره اظهارات رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران رسانه‌ها
تعداد زندانیان غیرعمد کشور به 18 هزار نفر رسید
هر گونه تلاش برای خدشه‌دار کردن روابط دوستانه ایران و ارمنستان غیرقابل قبول است
نایب‌رئیس اتحادیه طلا: بعضی پلتفرم‌ها به مردم طلای آب‌شده قلابی می‌فروشند!
قیمت خودرو امروز دوشنبه 20 مرداد 1404 +جدول
وزیر کشور: جمعیت ایران تا 36 سال دیگر به زیر 40 میلیون نفر می‌رسد!
راه‌اندازی رفاه کارت دانشجویان از ابتدای سال تحصیلی 1404
ابلاغ سه قانون جدید مجلس درباره معاضدت حقوقی و انتقال محکومان توسط رئیس‌جمهور
موشه یعلون: «نتانیاهو فاقد شجاعت تصمیم‌گیری است»
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 19 مرداد 1404
دولت استرالیا فلسطین را به رسمیت شناخت
سهم مصرف برق خانگی، صنعتی و کشاورزی در سال جاری چقدر است؟
کاهش 85 درصدی هزینه‌های درمان با اجرای طرح پزشک خانواده
برنامه کامل بازی‌های تیم نوجوانان ایران در مقدماتی جام ملت‌های زیر 17 سال آسیا 2025
افزایش 60 درصدی قیمت کتاب‌های درسی در سال آینده!
مداردیپلماسی | کریدور زنگزور؛ مسیر تازه یا دام ژئوپلیتیکی برای ایران؟
اربعین در معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی
ونس: دیدار پوتین و زلنسکی پیش از نشست با ترامپ سازنده نیست
نزار القطری و حسین هوشیار شب اربعین در مسجد ولیعصر(عج) مرثیه‌سرایی می‌کنند +جزئیات
اسلامی: 9 کلینیک تخصصی درمان زخم با فناوری پلاسمای سرد در کشور افتتاح شد
تحولات جاری قفقاز جنوبی و ‌ سیاست خارجی ‌ما
مهلت استفاده از کالابرگ تا پایان شهریور تمدید شد
نوراینفو | نکاتی برای بالا بردن امنیت گوشی هوشمند
ممکن است نرخ جدید سرویس مدارس حدود 37 درصد زیاد شود!
آیا پرونده خلع سلاح حزب‌الله به نتیجه می‌رسد؟
رئیس اتاق تعاون ایران: سود سهام عدالت نیمه دوم شهریور پرداخت می‌شود
موج جدید تعطیلی‌ها از خوزستان کلید خورد
نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی اعلام شد +لینک سایت
ارتش بزرگ‌ترین محموله سوخت قاچاق سال را در خلیج فارس توقیف کرد
ایران‌نما | معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران(68)؛ «بستان آباد»
چهل روز، نه برای فراموشی، که برای تفهیم حقیقت
حذف 4 صفر از پول ملی در هیأت دولت تصویب شد
3 میلیون نفر برای زیارت اربعین حسینی از کشور خارج شدند
موضع ثابت ما در مورد غنی سازی خیلی روشن توسط مقامهای مختلف بیان شده است+ فیلم
وزیر کار: یارانه 25 میلیون نفر حذف می‌شود
طبق اعلام عراقچی معاون گروسی امروز به تهران می‌آید
پیکر استاد فرشچیان فقط در اصفهان تشییع می‌شود +تصویر وصیتنامه او
یکی از 4خبرنگار شهید در غزه: اگر این کلمات را می‌خوانید پس اسرائیل صدای مرا خاموش کرده است
X
آگهی تبلیغاتی