×
فرهنگی
شناسه خبر : 171155
تاریخ انتشار :

یادکردی از زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن در دومین سالگرد درگذشتش

ناظر نگران و امیدوار ایران

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی گذراند اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره غافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد و زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن.

نورنیوز - گروه فرهنگی: «پربار زندگی کرده‌ام؛ تاحدی شبیه به آن گیاهِ نوکِ تپه که باد، آن را از کمر درهم شکست ولی شادمان بود که در عوض، هردوسوی تپه را دیده است.» این تمثیل درخشان، سزاوارترین تصویری است که استادِ زنده یاد محمد علی اسلامی نُدوشن (۳ شهریور ۱۳۰۳ – ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ، از ۹۷ سال زندگیِ لبالب از آفرینشگری‌اش رسم کرده است.  تپه‌ای که این مهرگیاهِ سرسخت روی آن رویید، تقاطعِ چهار اقلیم بود: قدیم و جدید؛ مغرب زمین و مشرق زمین. او  نقطۀ مرکزی این تقاطع را سرزمین ایران می‌دانست، اقیانوس محتومی که انگار تمام رودهای جهانِ فرهنگ را از هرجا که جوشیده باشند، آخرالامر در خود به آرامش می‌رساند. از همین منظر می‌گفت: «ایران، شرق را شرق نگه داشت و غرب را غرب، و خودِ او در این میان نیمه شرقی – نیمه غربی شد و به طور کلی سرنوشتش آن گشت که بار دوگانه‌ای بر دوش داشته باشد.»

اسلامی ندوشن خود را «راه‌نشین چهارمرز» می‌خواند؛ ‌صفتی که هم خود را و هم نسل خود را برازنده آن می‌دانست. می‌گفت: «نسل من،‌ یگانه نسلی بود که هم تجربۀ نشستن بر پشت شتر را داشت و هم شانس سوار شدن بر جمبوجت را. هم با خنیاگران شور و شهناز اخت بود و هم با نوازندگان آثار باخ و بتهوون جفت. هم بیهقی می‌خواند و هم بِرِشت.» از آن نسل رؤیایی و طلایی اکنون افرادی به عدد انگشتان یک دست باقی مانده‌اند. آنچه حلقه‌های این زنجیره‌ی زرین را به هم پیوند می‌داد، دل باختن به تاریخ ایران، پای فشردن بر فرهنگ ایران و عشق ورزیدن و شفقت داشتن به انسانِ ایرانی بود.

اسلامی ندوشن جایی با زبان آغشته به تفاخر گفته است «در ۵۰ سال اخیر، هیچ کس بیشتر از من نام ایران و فرهنگ را بر قلم نیاورده است». ایرانی که او از روزگار کودکی و بی‌نصیبی در بیابان های یزد شناخته بود؛ ایرانی که هیچ‌کس از اهالی روستایش، تصوری از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی‌اش نداشتند.

او با نثری نجیب که لبالب از زور الفاظ و نیروی کلمات است، قلمش را نذر ایران کرد و اسبش را در دو میدان هِی کرد . خودش می‌گفت: « قلم خود را در دو خط افقی و عمودی حرکت داده‌ام: افقی یعنی مسائل روز ایران که ما در یکی از حساس‌ترین دوره‌هایش زندگی کرده‌ایم. عمودی یعنی گذشتۀ این کشور که در تاریخ و ادب و فکرش مطرح بوده است.»

روانشاد محمد علی اسلامی ندوشن به اعتبار این تکاپوی بی‌پایان، سرزمین مادری و خانه پدری ایرانیان را دوباره کشف کرد. هرچند، سال‌ها در دانشگاه‌های معتبر درس گفت و دهه‌ها در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی میهن، جستارنویسی و روزنامه‌نگاری و رسانه‌داری کرد، اما چیزی که هیچگاه از سرش نیفتاد و از دلش نرفت، قلم و گفتار بود. خود در این باره گفته است: «چون کیمیاگری بودم که از حروف، چشمداشتِ جادو دارد. می‌دانستم که کردار، جنبه عملی دارد و سود می‌آورد، ولی من چیزی بیشتر از سود می‌طلبیدم و آن، گشایشِ وجود بود. آن را در قلم و گفتار می‌جستم.»

 قوّت این قلمِ مقتدر و سحرانگیز از کجا بود که نثر او را از نمونه‌های رشک‌برانگیز و قابل تفاخر ایرانیان در گونه «نویسندگی خلاق» و نیز از مصادیق ممتاز و درخشان نثر معاصر فارسی کرد؟

اسلامی ندوشن طرز نگارش خود را به «بارانِ نم‌نم» تشبیه می کند. او پیش سعدی کلاه برمی‌دارد:« سعدی برای من به منزله شیر آغوز بود برای طفل که پایه عضله و استخوان‌بندی او را می‌نهد.»  اکنون نثر بی‌رقیب و زلال اسلامی ندوشن خصوصاً در زندگینامه چهارجلدی خودنوشتش با نام «روزها» مثل مادیانی مغرور در گلّه اسب‌های سربه هوا، مادری و مِهتری می‌کند و در میان‌شان انگشت‌نما است. اما ایران که در چشم اسلامی ندوشن چنین محتشم و حرمت‌دار است آیا همین قطعه خاکی محصوری است که زیر پهنۀ خزر و فرازِ سر فرورفتگی خلیج فارس جای گرفته یا از ایران چیزی دیگر مراد می‌ کرد؟

او زمین و مرز و جغرافیا را البته ناچیز و هیچ نمی‌انگاشت اما از خاک‌پرستی هم دور بود. انگار ماهیتی حریرگون در تعریف ایران سراغ می‌گرفت؛ چیزی که در ظاهر شباهت‌هایی به رمانتیسم قومی و نژادی دارد اما در واقع، نوعی اصیل از ناسیونالیسم فرهنگی است.

 اسلامی ندوشن در توضیح منظورش از ایران می‌نویسد: «ایران گذشته از آب و خاک یک "خزانۀ ماندگار" است و این یادگارها هستند که ما را پایبند می‌کنند. اگر بخواهم در یک کلمه ساده بگویم که منظور از ایران چیست خواهم گفت شهر یادگار و خزانه انس و دلبستگی‌ها.»   

اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی کرد و باوری راسخ داشت که ایران از پس هر ویرانی "ققنوس وار از خاکستر خود برخاسته و روزگار آبادش را مکرر کرده است" اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره نیزغافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد که زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن. مثل سوزنبانی مسئول،‌ گوشش را روی خط آهن خوابانده بود تا صدای پیشرسِ قطارِ تحولات را بشنود و به ایرانیان نهیب بزند تا زیر سیلِ بنیان برافکنی که جهانِ آشوبناکِ کنونی به راه انداخته، غفلتا مدفون نشوند.

جالب اما این بود که در هیچ‌حالی امید و ارادتش به ایران کاستی نگرفت؛ چنانکه خود گفته است: «من این خوشباوری را داشته‌ام که در هیچ موقعیتی از این کشور امید برنگیرم. یک نیروی مرموز، یک هسته‌ی زایا که نگفتنی است در قعر فرهنگ این سرزمین و مردم آن می بینم که دلم را قرص نگاه می‌دارد.»  

محمد علی اسلامی ندوشن جایی در یک تحلیل درخشان از معنای سعادتمندی، خوشبختی را «هنر ترک و طلب» دانسته بود. هنری که بر آدمی معلوم می‌کند چه باید بخواهد و چه نخواهد. او خود به نظر می‌رسد از این هنر بهره‌ای بی‌زوال داشت و می‌دانست چه را طلب کند و چه را ترک نماید.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برنامه بازی های بعدی تیم ملی ایران در فوتبال جام ساحلی 2025
ورود پزشکان به سامانه نسخه‌نویسی، دو مرحله‌ای شد
«گرگ پارسی» تاریخ‌ساز شد؛ پرافتخارترین بدنساز ایران در جهان!
بمب بزرگ استقلال؛ ماتزاری آمد؟ / باشگاه واکنش نشان داد
جنایت اسید پاشی در مدرسه
نخستین واکنش از شرکت سینا: "هیچ تقصیری نداریم"+ویدیو
برد نفس گیر ایران در اولین دیدار؛ ایران(5) - موریتانی(4) + فیلم
آغاز فروش 2 محصول جدید سایپا دیزل + لینک ثبت نام
هشدار رسمی ایران در واکنش به رفتار های ضد و نقیض آمریکا
دفترچه سوالات کنکور 1404 رشته ریاضی و علوم انسانی منتشر شد
قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1404
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ کاهش تعداد مصدومین بستری حادثه بندرعباس
ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل مس رفسنجان| قرمزها آماده انتقام در بازی برگشت
کارگران؛ طلایه‌داران تولید و افتخارآفرینی در صنعت کشور هستند
نورنما | روزت مبارک ای معلم، ای فراتر از کلام،تو را سپاس
آخرین جزئیات آتش‌سوزی گسترده در اراضی اشغالی/گسترش آتش ادامه دارد+فیلم
جهنم در سرزمین های اشغالی: وقتی اسرائیل از مهار آتش ناتوان ماند!
رونمایی از تعداد و سهمیه رشته‌ها در بیستمین بازی‌های آسیایی 2026
روایت گروسی از احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا
ابطال کارت سوخت خودرو های فاقد بیمه شخص ثالث
حرکت زیبای مهدی طارمی برای هموطنان عزادارش + فیلم
فرجام سارقانی مسلحی که شبح مرگ بودند
برنامه مسابقات فوتبال و ورزش امروز 11 اردیبهشت + پخش زنده
فیلم کریستیانو رونالدو و عجیب‌ترین 3 دقیقه دوران فوتبالش
فروش سم به جای چلوکباب!
مدیوم شات | خداحافظی با شکوه هنرمند دوران ساز از صحنه و دوربین
نورنما | ضربه دیدنی کنده به رئال از دیدگاه دوربین بارسلونایی ها
مشاهده دو قلاده پلنگ در پارک ملی بمو استان فارس + فیلم
چرایی افزایش تهدیدات آمریکا در آستانه دور چهارم مذاکره با ایران
حمایت شما یک دنیا ارزش دارد؛ واکنش رونالدو بعد از حذف النصر
فاز دوم آزادراه تهران-شمال چه زمانی افتتاح می شود؟
پلیس بدنبال رمز گشایی از قتل زن جوان آرایشگر
پوستر جذاب اولین بازی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی
ظرفیت اروپا در مذاکرات؛ سازنده یا تخریبی؟!
چگونه حوثی ها جنگنده آمریکایی را ساقط کردند؟ + فیلم
منافع ملی، خط قرمز است
آیا تکاپوی دولت‌های اروپایی، حاکی از نزدیک بودن توافق ایران و آمریکاست؟
متناسب سازی حقوق بازنشستگان و چند سئوال کلیدی
رمز گشایی از ادبیات تهدید آمیز وزیر دفاع آمریکا در آستانه دور چهارم مذاکرات با ایران
توصیه پلیس فتا به حجاج برای سفر ایمن
«طرحی نو» لازم است
سازمان هواپیمایی با شرکت های متخلف برخورد خواهد کرد
مأمور مخفی موساد در ایران به آخر خط رسید؛ از اعترافات تا اجرای حکم اعدام
خسارت های ناشی از زمین لرزه در رشتخوار
زمان و شیوه تغییر ساعت کاری ادارات اعلام شد +فیلم
بهمن صالح نیا، پیشکسوت نامدار ملوان بندر انزلی درگذشت + فیلم
رقابت نابرابر دود سیگار و بورس برای تولید ثروت!
مرثیه سرایی دیدنی "جناب خان" برای قربانیان حادثه بندر شهیدرجایی + فیلم
کالابرگ 1404؛ تداوم یا توقف؛اعتبار جدید چه زمانی شارژ می شود؟
پیش‌فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو در اردیبهشت +جزییات و لینک ثبت نام
X
آگهی تبلیغاتی