×
فرهنگی
شناسه خبر : 171288
تاریخ انتشار : جمعه 1403/02/07 ساعت 09:07

نورنیوز همزمان با اکران "مست عشق" از ضرورت‌ها و موانع ساخت آثار سینمایی مشترک گزارش می‌دهد

رونق سینمای ملی با تولید آثار مشترک

سینمای ایران با وجود موانع بسیار توانسته نمونه‌‌‌های قابل اعتنایی در تولید آثار مشترک بیافریند اما این تعداد اثر مشترک، تناسبی با توانمندی‌ها و ظرفیتهای سینمای ما ندارد. "مست عشق به عنوان آخرین نمونه از آثار مشترک سینمایی، آزمونی برای تعیین میزان موفقیت این دست آثار، هم از جهت اقتصادی و هم از جهت ارزش‌‌‌های فرهنگی در تقویت پیوندهای ملی و فراملی است.

نورنیوز – گروه فرهنگی: سرانجام بعد از سه سال "مست عشق"، جدیدترین تولید مشترک سینمای ایران و ترکیه راهی به سالن‌‌‌های ایران پیدا کرد و پرده‌‌‌های نقره‌‌ای کشور، پس از دوبار وقفه و تعویق، از چهارشنبه میزبان این فیلم شدند. "مست عشق" از همان آغاز حاشیه‌‌‌های گوناگونی داشت اما این حاشیه‌ها حریف ساخت نشد و پخش آن را نیز تا این لحظه با اخلال جدی مواجه نکرده است. خبرها حکایت از آن دارند که برای تماشای این فیلم، تا کنون نزدیک یک و نیم میلیارد تومان، بلیت فروخته شده است؛‌ خبری شوق انگیز که تا پیش از این فقط برای فیلم‌‌‌های ژانر کمدی اتفاق می‌افتاد. در این استقبال پیشاپیش البته دلایل زیادی دخیل است که پرداختن به آن موکول به اکران فیلم و بررسی محتوایی آن است اما قطعا یکی از دلایل این استقبال، "مشترک بودن" تولید آن است.   

   تولید فیلم و سریال مشترک، امروزه در تمامی کشورهای جهان امری متداول و رایج است. نمونه‌‌‌های درخشانی از تولیدات مشترک سینمایی بین چند کشور می‌توان نام برد که جزو آثار ماندگار سینمایی اند. "لئون"، "ماتریکس" ، و "شکارچی گوزن" فقط سه نمونه قابل اعتنا در این حوزه اند؛ هرچند تعداد تولیدات مشترک سینمایی در جهان بسیار بیشتر از این موارد است. به نظر می‌رسد توافق برای تولیدات مشترک سینمایی، یکی از مهم ترین راه‌‌‌های تبادل و تفاهم فرهنگی است که اشتراکات را دستمایه خلق آثار سینمایی مشترک می‌کنند. اکنون می‌توان فیلم هایی را در جهان نام برد که 5 کشور یا به عبارت درست تر، کمپانی هایی از 5 کشور، مشترکا روی آن سرمایه گذاری کرده اند. فرایند تولید فیلم مشترک، از مرحله سرمایه گذاری شروع می‌شود و تا مراحلی همچون نگارش فیلم نامه، انتخاب و ساخت لوکشین، انتخاب گروه بازیگران، و در انتها کارگردانی و ساخت فیلم ادامه می‌یابد.

در سینمای ایران نیز تولید فیلم مشترک، موضوعی مورد توجه  بوده و نمونه‌‌‌های نسبتا زیادی را می‌توان در این زمینه نام برد.فرش باد، زغال، سلام بمبئی، بوتاکس، کافه ترانزیت، تنها برخی از این تولیدات مشترک اند که با همکاری و مشارکت کمپانی هایی از سایر کشورها تولید شد اند. برخی گفته اند که این دست آثار، به معنای درست و دقیق کلمه، مصداق "تولید مشترک سینمایی" به حساب نمی آیند اما درهرحال، بضاعت سینمای ایران در عرصه تولید مشترک، فعلا همین دست آثارند.

 اساسا ساخت آثار مشترک سینمایی به دو مسئله جدی برمی گردد یکی تجارت و فروش فیلم، و دیگری نوع و موضوع فیلمنامه. یکی از دلایل مهمی که فیلم‌ها به صورت مشترک ساخته می‌شود هزینه بسیار بالای آنهاست که دو یا چند شرکت از دو یا چند کشور هزینه‌‌‌های آن را متقبل می‌شوند. با این کار هم هزینه‌ها تامین شده و هم امکان عرضه و فروش آن از اکران تا پلتفرم‌ها را بیشتر در دست خود دارند. به این ترتیب، سرمایه گذاران در هزینه‌ها و عایدی‌ها سهیم می‌شوند و امکان اکران همزمان در چند کشور فراهم می‌شود.

  چرا در ایران، آثار مشترک سینمایی زیادی تولید نمی شود؟ این پرسش را باید از چند محور بررسی کرد و پاسخ داد. اساسا بضاعت مالی سینمای ایران امکان ساخت چنین آثاری را نمی دهد. مادام که تراز تجاری سینما در ایران، به طور نسبی قابل مقایسه با تراز تجاری سینمای جهان نباشد امکان چندانی برای تولیدات مشترک هم وجود نخواهد داشت. تا وقتی سینمای ما سینمای واقعی در تراز جهانی نباشد کشوری تمایل به سرمایه گذاری مشارکتی نخواهد داشت. طی سال‌‌‌های گذشته برخی از رؤسای سازمان‌‌‌های سینمایی از کشورهای مختلف از ایران دیدن کردند و حتی تفاهم نامه‌‌‌های متعددی هم امضا شد اما هنوز فیلمی در دست تولید مشترک نیست.

از سوی دیگر فیلم‌‌‌های ایران، با ضوابط و قوانین خاصی تولید می‌شوند و کارگردان نمی تواند بدون رعایت آنها فیلمی را تولید کند. چه بسا همین موضوع نیز مانعی برای بی رغبتی فیلمسازان خارجی برای همکاری با ماست.

نکته دیگر اینکه برخی گفته اند سینمای ایران فاقد فیلمسازان کیفی  حرفه‌‌ای است که بتوانند در سطح تولیدات مشترک جهانی فیلم بسازند. اگر هم برخی از سینماگران ایران در عرصه جهان درخشیده اند تعدادشان آنقدر کم بوده که نمی تواند به شکل گیری یک جریان جدی برای تولید آثار مشترک سینمایی بینجامد.  

محدودیت‌‌‌های اخلاقی، شرعی و قانونی که بازیگران ایرانی به خصوص زنان بازیگر در ایفای نقش‌‌‌های سینمایی دارند نیز عاملی در رونق نگرفتن ساخت آثار مشترک سینمایی می‌تواند باشد. البته اهمیت این عامل در حد و اندازه عوامل دیگر نیست.   

اینها فقط بخشی ازدلایل ضعف سینمای ایران در ساخت آثار مشارکتی است. سینمای ما البته با وجود همین موانع توانسته است نمونه‌‌‌های قابل اعتنایی در تولید آثار مشترک بیافریند اما به نظر می‌رسد این تعداد اثر مشترک، مطلقا تناسبی با توانمندی‌ها و ظرفیتهای سینمای ایران ندارد. "مست عشق" به عنوان آخرین نمونه از آثار مشترک سینمایی، آزمونی برای تعیین میزان موفقیت این دست آثار، هم از جهت اقتصادی، هم از جهت معیارهای هنری و زیباشناختی، وهم از جهت ارزش‌‌‌های فرهنگی در تقویت پیوندهای ملی و فراملی است. استقبال پیشاپیش مخاطبان از اکران "مست عشق"، نشان می‌دهد که انتخاب درست سوژه، پیشقدم شدن فیلمسازی که از منطق هنری و فرهنگی سینما آگاه باشد، گروه بازیگران محبوب و حرفه ای، ساخت مطلوب و دراماتیک، برنامه ریزی درست در اکران همزمان، می‌تواند دروازه‌‌‌های تولید آثار سینمایی موفق مشترک را باز کند و از این طریق تحرکی در صنعت و هنر سینمای ملی رقم بزند.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
زیارت اربعین؛ پیمان مجدد با عدالت و آگاهی
غریب‌آبادی: معاون گروسی در تهران درباره نحوه تعامل آژانس و ایران گفت‌وگو کرد
سپاه: شهادت خبرنگاران در غزه، شلیک به آزادی بیان است
جنگ دوم، میدان نبرد ذهن‌ها؛ زمان اجرای ابتکارات تازه برای مقابله
وزیر کار: یارانه 3 دهک تا شهریور حذف می‌شود
لاریجانی: ایران با لبنان و عراق هم‌فکری دارد اما به کسی دستوری نمی‌دهد
وضعیت آب و هوا امروز سه شنبه 21 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
پیکر استاد فرشچیان کی به ایران منتقل می‌شود؟ +زمان و مکان تشییع
مهاجرانی: نگاه دولت تقابل با مجلس نیست، حل مسئله است/افزایش نرخ نان طبیعی است
تصادف مرگبار با 4 کشته در بزرگراه شهید شوشتری مشهد
دوفوریتی | شلیک به محیط‌بان، آسان‌تر از شکار حیات‌وحش
چرا باید به پیشنهاد محسنی اژه‌ای جواب مثبت داد؟
ورود دستگاه ایکس‌ری چمدانی جدید به گمرک کشور
وقوع انفجار مهیب در یکی از کارخانه‌های فولاد آمریکا
طارمی، مهاجم ایرانی از لیست خرید لیدزیونایتد خط خورد
نروژ قطع همکاری مالی با فلسطین اشغالی را اعلام کرد
ارزش کل بازار رمزارزها از 4 تریلیون دلار فراتر رفت
روایت معاریو از وحشت اسرائیل نسبت به تاکتیک‌های حمله فوری ایران
انتقاد شدید ماکرون از اقدامات اسرائیل/ اشغال غزه فاجعه است
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا کرد
هواداران لیورپول خواستار محرومیت تیم اسرائیلی از رقابت‌های فیفا شدند
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
معجزه در کرج؛ نوزاد 23 روزه دوباره به زندگی بازگشت
وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛ برنج احتکاری با نرخ مصوب توزیع می‌شود
کیفیت هوای تهران قرمز شد /ناسالم برای تمام گروه های سنی
سایت فاقد مجوز فروش بلیت هواپیما مسدود شد
مقصد غیرمنتظره بعدی جهانبخش کجاست؟
عارف: ستاد تنظیم بازار نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور دارد
نابودی اعتماد عمومی نسبت به ترامپ
هوشمندسازی پارک ملی گلستان با دستور ویژه رئیس جمهور
بانک‌های تخصصی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند
X
آگهی تبلیغاتی