نورنیوز – گروه اجتماعی: شکایت از آسیب ها و تخریب های ناشی از عمل های زیبایی اوج گرفته است. تقریبا روزی نیست که خبری تلخ از مراجعانی که به مراکز زیبایی مراجعه می کنند و گرفتار عواقب این جراحی های غیربهداشتی و غیرتخصصی می شوند منتشر نشود. طبق گزارش ها شکایت از جراحی زیبایی در صدر شکایت های پزشکی قرار دارد و اگر تعداد عمل های زیبایی را که نه توسط متخصصان بلکه به وسیله «مداخله گران"» یعنی بعضا آرایشگرها یا تکنیسین ها و دستیارهای درمانی انجام می شود به این آمار اضافه کنیم به عددی بسیار چشمگیر می رسیم.
این دست عمل ها که معمولا در شرایط غیربهداشتی و عمدتا در مراکز اجاره ای صورت می گیرد معمولا به جای زیبایی، عوارض خطرناک و حتی جبران ناپذیر ایجاد می کنند. نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی گفته است شاهد ورود آرایشگرها و تکنیسین های زیبایی هستیم که در منازل و یا محیط های اداری جراحی می کنند. حاصل چنین وضعیتی، آسیب های شدید جسمی است که بسیاری از مراجعان به این مراکز متحمل می شوند. با اینهمه از این جراحی ها اگر زیبایی نصیب مراجعه کنندگان نشود سودی سرشار نصیب چاقو به دستان غیرمجاز خواهد شد. گردش مالی چنین مراکزی اعم از آنها که رسمی و مجازند و آنها که جعلی و غیرمجازند به چندین هزار میلیارد تومان در سال می رسد. اگر هزینه هایی را که برای ترمیم عوارض این عمل ها به نظام سلامت کشور تحمیل می شود حساب کنیم ارقامی نجومی و هنگفت به دست می آید.
وقتی موج سهمگین زیبایی و جوان سازی در جامعه به راه می افتد به موازات آن، انبوهی از کارشناسان واقعی یا جعلی هم به میدان می آیند. تبلیغات نقش مهمی در رشد تجارت زیبایی دارد و به دست آوردن جوانی و طراوت از دست رفته هم چیزی است که برای تمام افراد دارای جذابیت است. تبلیغات دائم به شما القا میکنند که خطوط پیشانی و دور چشم و دهان، ظاهری زشت به افراد میدهد و آنها را از مرکز توجه دور کرده و از پارهای امتیازات اجتماعی محروم میکند. زمانی که جوانی ارزش محسوب میشود طبیعی است که بازار جوان سازهای پوستی هم دارای رونق فراوان باشد. با این اوصاف زیبایی و جوانی صورت آن هم به صورت فوری، میتواند به راحتی به صورت یک نیاز جلوه کند و تجارت پرسود زیبایی را پرسودتر سازد. به عبارتی شما باید همیشه جوان باشید یا خودتان را جوان جلوه دهید تا دوست داشتنی و مورد قبول باقی بمانید.
تبلیغات مراکز زیبایی با سرعتی زیاد در شبکههای اجتماعی بخصوص اینستاگرام منتشر میشود. آنها انواع خدمات را ارائه میدهند و نقطه اشتراک شان هم این است که ادعا میکنند میتوانند شما را با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان ممکن به چهره و اندام ایدهآل تان برسانند. خیلیها هم که دنبال راهی سریع و میانبر هستند تا از قافله زیبایی نوروزی عقب نمانند. اسم اینها را به اصطلاح «زیباجو» گذاشتهاند و در تبلیغات لاغری و زیبایی هم از همین اصطلاح استفاده میشود.
فوری «ایده آل» شوید
خدمات ارائه شده در مراکز زیبایی، بخشهای مختلفی دارد اما پرطرفداترین خدمات، لاغری و جوانسازی صورت است. انواع خدمات لاغری فوری به شما پیشنهاد می شود. از رژیمهای لاغری سریع گرفته تا پکیجهای ورزشی یک ماهه که تضمین میکند شما حداقل 20 کیلو لاغر میشوید. این بستههای لاغری ورزشی شامل یک سری تمرینات سخت است که البته برای مبتدیها جواب نمیدهد اما وقتی بسته را بخرید دیگر پول را دادهاید و تضمینی هم برای آن وجود ندارد چون قبل از فروش بسته تأکید میکنند که میزان وزن کم کردن، بستگی به بدن خودتان دارد و تلاشی که میکنید.
حاصل برخی از این تلاشهای فوری البته چیزی جز آسیبهای بدنی نیست که گاهی برای درمان آن چارهای غیر از عمل جراحی وجود ندارد. لازم است گفته شود که بسیاری از کسانی که به فروش بستههای ورزشی لاغری اقدام میکنند هیچ تخصصی در زمینه آناتومی و تربیت بدنی ندارند اما خود را مربی ورزشی جا میزنند و تنها با جذب فالوئر در شبکههای اجتماعی و استفاده از تبلیغات اغواکننده پول زیادی به دست میآورند.
رژیمهای لاغری هم شامل انواع رژیمهای سریع است که معروف ترین آن، رژیمهای کتوژنیک و رژیم تکخوری است به این معنی که مثلا 6 روز فقط از یک نوع ماده غذایی استفاده میکنید. این رژیمهای لاغری فوری البته بدون عوارض هم نیستند و آنچنان که متخصصان میگویند عوارضی همچون از دست دادن توده عضلانی، اختلالات هورمونی، مشکلات پوستی، ریزش مو، اختلالات گوارشی، اختلال در کیسه صفرا و اختلال در سیستم ایمنی بدن در انتظار استفاده کنندگان از چنین رژیمهای لاغری فوری است.
زیر تیغ لاغری
«زیباجویان» اگر حوصله امتحان رژیمهای لاغری و ورزشهای سنگین را نداشته باشند، سراغ گزینه بعدی میروند؛ گزینهای که یک راه میانبر به آنچه می خواهند محسوب میشود. این جور مواقع جراحی لیپوماتیک اولین گزینهای است که برای لاغری سریع پیشنهاد میشود. در این جراحی که به آن چربیکِشی هم گفته میشود، به وسیله لوله دستگاهی بهنام کانولا که از یک سوراخ کوچک وارد پوست میشود، در نقطه مورد نظر با ایجاد حرکات لرزشی، سلولهای چربی بدون روش لیزری و حرارتی خارج شده و به طور کامل در درون محفظه دستگاه جمع میشود. البته با این روش نمیتوان انتظار تغییر وزن زیادی داشت چون تنها روی چربیهای موضعی کارکرد دارد. عوارضی همچون مشکلات قلبی و کلیوی، واکنشهای آلرژیک، سوختگی پوست، افتادگی و شل شدن پوست، حالت تهوع و سرگیجه برای این روش گزارش شده است.
علاقمندان به لاغری سریع اما سراغ دیگر روشهای جراحی لاغری هم میروند که روش های تهاجمیتری محسوب میشوند و کاهش وزن بیشتری هم به همراه دارد. دکتر علیرضا سرابی، جراح در این باره به نورنیوز میگوید:« انواع روشهای جراحی با شدت تهاجمی بالا میتوانند بیمار را به وزن دلخواه برسانند البته اگر اصولی انجام شوند و با توجه به شرایط و سابقه بیمار تجویز شده باشند. از جمله این جراحیها «بای پس» معده، عمل «بیلیو» پانکراس و عمل «اسلیو» معده است که در این روشها آناتومی دستگاه گوارش فرد دچار تغییر میشود و به اصطلاح حجم معده او کم میشود و هورمونهای گرسنگی هم کمتر ترشح میشوند. بین این روشها اسلیو معده طرفدار زیادی دارد و تنها در ایران هم اینطور نیست و همه جای دنیا عمل محبوبی محسوب میشود. این روزها هم درخواست برای این عمل زیاد است اما باید توجه داشت که این جراحی نیاز به مراقبتهای چند ماهه دارد و این طور نیست که الان عمل کنید و ماه بعد لزوما نتیجه گرفته باشید. همچنین باید سابقه بیمار در نظر گرفته شود و ایمنی و پایداری نتیجه عمل کاملا مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین انجام فوری آن برای رسیدن به اندام ایدهآل به هیچ عنوان توصیه نمیشود چون فرد، با تن دادن به این کار، تنها خود و اطرافیانش را دچار دردسر و اضطراب میکند.»
هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستانهای خصوصی به طور میانگین چیزی بین 75 تا 90 میلیون تومان در سال 1402 گزارش شده است. آمار دقیقی از تعداد عمل های جراحی از این دست در ایران وجود ندارد اما جالب است بدانید که در آمریکا سالانه حدود 150 هزار و در سراسر جهان چیزی حدود 380 هزار عمل اسلیو معده انجام میشود.
زندگی نو با صورت نو
یکی از پرطرفدارترین درخواست ها در مراکز زیبایی، نو شدن و زیبایی چهره است. البته نقش تبلیغات و رسانه را هم نباید در ایجاد این نیازها نادیده گرفت. زمانی که زیبایی صورت، اصلی مهم شمرده میشود و شما مدام با چهرههای جوان و بی عیب و نقص استفاده شده در تبلیغات مقایسه میشوید، بالطبع نیاز به داشتن زیبایی اصلی مهم تلقی خواهد شد.
بوتاکس و جوان سازی صورت با لیزر، فیلر و نخ از انواع روشهایی هستند که طرفداران زیادی دارد. به گفته یکی از کارکنان مرکز زیبایی در شمال شرق تهران، تمام وقتهای انجام اعمال زیبایی تا مدت ها پر شده است. بیشتر مراجعان هم خواستار همین اعمال زیبایی هستند.
تزریق بوتکس و فیلر یا همان پرکنندههای پوستی، تجارتی پر سود در جهان به شمار می آید. بر اساس پژوهشی که نتایج آن در Future Market Insightsمنتشر شده، بازار جهانی پرکنندههای پوستی و سم بوتولینوم (بوتاکس) تقریباً 23.1 درصد از بازار جهانی جوانسازی صورت را در اختیار دارد و انتظار میرود ارزش این بازار از سال 2022 تا 2032 به 10.5 میلیارد دلار برسد. بر اساس این پژوهش رشد سریع تقاضا برای پرکنندههای پوستی و بوتاکس به دلیل افزایش آگاهی در رابطه با زیبایی شناسی و نیز افزایش درآمد در سطح جهانی است.
زیبایی و لاغری، از اصلی ترین درخواست های مراجعان به مراکز جراحی پلاستیک است. ظاهرا بهداشتی بودن یا نبودن و مجوز داشتن یا نداشتن این مراکز برای خیلی از مراجعان مهم نیست. قضیه فقط وقتی اهمیت پیدا می کند که فرد گرفتار عوارض و آسیب های عمل در چنین مراکز غیررسمی می شوند. تعداد این مراکز روز به روز افزایش پیدا می کند و به تناسب افزایش تعداد آنها، تعداد شکایت ها هم قد می کشد تا جایی که شکایت از جراحی های زیبایی، صدر جدول شکایت های پزشکی را از آن خود کرده است. عوارض چنین عمل ها گاه تمام عمر، فرد زیباجو را گرفتار می کند تا آنجا که نه تنها در جمع زیبایان قرار نمی گیرد بلکه به فهرست بیماران نیازمند ترمیم هم قرار می گیرد.
نورنیوز