×
اقتصادی
شناسه خبر : 182258
تاریخ انتشار : شنبه 1403/04/30 ساعت 08:59

بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی است/ دولت حق دخالت نداشت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند.

دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این باره، اظهار داشت: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: بر اساس این ادعا، چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ لذا در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

وی ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد (که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است) و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چرا که وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد.

مظفری یادآور شد: ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

وی اضافه کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود.

با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی با ارسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رأی به تعویق افتاد.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و بر اساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، گفت: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل میدانند در فرصت مناسب گذشته می توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند.

وی افزود: بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از اینرو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و … انجام نشد بنابراین بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری با بیان اینکه قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است، افزود: در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند.

وی تاکید کرد: وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع بر عهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده است که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
واکنش تند عربستان به اظهارات اخیر نتانیاهو
مومنی: افزایش چشمگیر بازگشت زائران اربعین تا 4 روز آینده
ایران‌خودرو طرح فروش خودرو با نرخ‌های جدید را متوقف کرد
وزیر خارجه فرانسه: درخواست تعلیق موقت تحریم‌های ایران را برای فرصت مذاکرات دادیم
قالیباف به نتانیاهو: در برابر درایت ملت ایران بیچاره و پریشان شده‌اید
انجمن داروسازان ایران از زمان توزیع سراسری واکسن آنفولانزا خبر داد
زمان و مکان خاکسپاری استاد فرشچیان اعلام شد
آیا مراکز معاینه فنی در ایام اربعین تعطیل خواهند بود؟
نظارت استراتژیک بر ایران؛ آمریکا برای نظارت بر ایران پایگاه نظامی می سازد
دومین عامل قتل محیط‌بان گلستان دستگیر شد
مجری مشهور به خارج مهاجرت کرد
80 هزار فرصت شغلی برای معلولان تا پایان سال به واقعیت می‌پیوندد؟
ترامپ رسانه‌ها را به کارشکنی در دیدار با پوتین متهم کرد
افزایش حقوق کارکنان دولت و شهرداری‌ها به مرحله نهایی رسید
چند درصد از بدهی میلیاردی بابک زنجانی تسویه شد؟
اردن: اظهارات خطرناک و تحریک آمیز نتانیاهو را به شدت محکوم می‌کنیم
مازندران در معرض خطر سیل؛ هشدارهای جدی به مردم اعلام شد
پسران بسکتبال ایران به فینال لیگ جوانان آسیا راه یافتند
دیدار نماینده ویژه روسیه با عراقچی
دادگاه کانادا حکم جدیدی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی صادر کرد
طالبان دوباره خبرساز شد؛ اعدام بی‌رحمانه نوجوان افغان به‌خاطر بازی با موبایل
سناریوهای احتمالی جنگ بعدی میان اسرائیل و ایران چگونه خواهد بود؟
جزئیات آزمون استخدامی بانک مرکزی اعلام شد؛ استخدام 600 نفر قطعی است
اطمینان فرمانده مرزبانی: هیچ خلأ امنیتی در مرزهای اربعین وجود نداشت
بازار مسکن در مسیر نزولی؛ قیمت هر متر خانه در شمال تهران 30 تا 50 میلیون تومان کاهش یافت
24 ساعت خشونت؛ بیش از 560 شهید و زخمی در حملات صهیونیستی به غزه
اعلام یکطرفه شدن جاده چالوس از ساعت 19 امروز
پزشکیان: نتانیاهو به جای دلسوزی دروغین، به جنایاتش در غزه نگاه کند
دیدار سخنگوی دولت با کارگردان مطرح سینما، پوران درخشنده
لاریجانی: مقاومت سرمایه ملی لبنان است/ ما طرحی برای لبنان نیاورده‌ایم
برق مشترکان پرمصرف تهرانی، به طور هوشمند محدود شد
نجات معجزه‌آسا: کودک پاکستانی در مرز شلمچه از گرمای مرگبار در امان ماند
پُرمصرف‌ترین داروها کدامند؟
نیمیتز پس از 5 سال در بحرین؛ واشنگتن بدنبال چیست؟
آمریکا چین را با تراشه هایش زیرنظر گرفت
سنگر ساختن از نام کوروش برای شلیک به روان مردم ایران
تصویرسازی اربعین و رهایی از تلهٔ آینده‌های پیش‌فرض
قیمت خودرو امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
تجربهٔ «مشایهٔ» اربعین
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار‎شنبه 22 مرداد 1404
آغاز دوره‌ای جدید در مدیریت آبی‌ها/چه کسی مدیرعامل جدید استقلال می شود؟
5 کشته و 57 مصدوم در حادثه اتوبوس زائران اربعین + اسامی
رایزنی میانجی‌گرایانه وزیر خارجه مصر با عراقچی و گروسی
جدیدترین حراج شمش طلا هفته آینده برگزار می شود+ جزئیات
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
امروز ؛ آخرین روز فروش ارز اربعین/زائران اربعین چقدر دینار خریدند؟ + جزئیات
پاسخ توییتری فرزند پزشکیان به جلیلی درباره مذاکرات
سایپا فروش ویژه خودروهای وارداتی را کلید زد
ارسال نامه تروئیکای اروپایی درباره مکانیسم‌ ماشه به سازمان ملل/خطر اعمال دوباره تحریم‌ها
بورس باز عقب نشینی کرد
X
آگهی تبلیغاتی