×
فرهنگی
شناسه خبر : 190832
تاریخ انتشار :

تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

یک منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نشست فیلم «تدفین» گفت: چیزی که در نخستسن نگاه من با فیلم برایم پررنگ است این است که انگار امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  نغمه دانش آشتیانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار در  نشست فیلم «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه گفت: آن چیزی که در مواجهه اولیه من با فیلم برایم پررنگ است این است که گویی امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال ما عنصر زن و جنگ را به طور مستقیم در فیلم نمی‌بینیم و آنها امر غایبی هستند که در اصل امر حاضر فیلم را تعریف و هدایت می‌کنند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تنها یک جا در فیلم صدای زنی که معشوقه یکی از شخصیت های اصلی فیلم است به گوش می رسد، بیان کرد: سه مرد در محوریت فیلمنامه «تدفین» هستند که هر یک از آنها با امر غایبی گره خورده‌اند؛ ممد باقر عاشق دختر دایی خود است که در فیلم دیده نمی شود و فقط یک بار صدای او و یک بار هم سایه ای از او را می شنویم و می بینیم. توماج با عشقی درگیر است که معشوق او با دیگر رفته و هیچ‌جای فیلم دیده نمی شود ولی تاثیرش در داستان به عنوان امر پیشبرنده استفاده می شود. پدر ممدباقر که او هم متاثر از جنگ است و اینجا جنگ به عنوان امر غایب درنظر گرفته شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه به درستی جامعه کردستان برای بستر روایت انتخاب شده است، گفت: در بین مناطقی که درگیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شدند؛ و حتی زودتر از این حمله مساله جنگ برایشان تعریف شده بود، کردستان و مردم این منطقه بهترین انتخاب برای بستر روایت فیلم «تدفین» بوده است.

دانش آشتیانی در بخش دیگر صحبت هایش با نگاهی به کارنامه محمد تنابنده به عنوان فیلمنامه نویس توضیح داد: اینکه آقای تنابنده ید طولایی در فیلمنامه‌نویسی دارند باعث شده است نقطه قوت «تدفین» فیلمنامه آن باشد؛ گرچه به عنوان فیلم اول ایشان در زمینه کارگردانی هم در کل کار قابل قبولی است.

به گفته وی، اگر فیلم ریتم تندتر و زمان کوتاهتری داشت به اثر بهتری تبدیل می‌شد کمااینکه این سوژه می‌تواند یک فیلم کوتاه خیلی خوب را رقم بزند.صداگذاری و انتخاب بازیگران دو نقطه قوت فیلم بود که دانش آشتیانی به آن اشاره کرد.

دانش آشتیانی درباره موتیف‌هایی که در فیلم هستند، گفت: مهمترین موتیف فیلم را می‌توان تانک داخل محوطه قهوه خانه دانست که «جنگ» را نمایندگی می‌کند و در صحنه ای که توماج آن را مدفون می‌کند و روی آن گل می‌کارد باز هم از فلاکت این نماد و آنچه نمایندگی می‌کند (جنگ) کم نمی شود؛ امری که به نظر بنده به طور هوشمندانه در فیلمنامه در نظر گرفته شده است. این روزنامه نگار «تدفین» را فیلمی ضدجنگ دانست که نشان می دهد جنگ نه فقط در زمان وقوع بلکه تا سال های سال بعد تاثیر منفی خود را بر جامعه و مردمانش می‌گذارد و در فیلم «تدفین» به خوبی این موضوع تصویر شده است و همچنین سعی نشده است با پایان‌بندی شاد کل آنچه در طول فیلم کاشته شده است از بین ببرد.

دانش آشتیانی در بخش پایانی درباره جایگاه فیلم های هنری گفت: لزوم احترام به سلیقه ها و انتخاب های مختلف ایجاب می کند که فیلم های مستند، کوتاه و هنری بتوانند اکران شوند و اکران های خوبی هم داشته باشند نه اینکه با کمترین سانس آنهم به شکل گردشی کمترین امکان را برای مواجهه با مخاطب برایشان در نظر گرفته شود.این منتقد با تاکید بر اینکه اگر فیلم خوب با شرایط مناسب اکران شود با توجه به اینکه هزینه تولید در این بخش از سینما نسبت به سینمای بدنه کمتر است، می تواند هزینه تولید را برگرداند، توضیح داد: گرچه از گذشته تا الان در سیاستگذاری های فرهنگی بخش هنری سینما نادیده گرفته شده است ولی واقعیت است که سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخش مهمی از سینما را تولید می کنند و حتی تعدادی از آنها بعدا به سینمای بدنه می روند و آن بخش را نیز تغذیه می کنند.

جنگ به حرمت و حریم «عشق» آسیب وارد کرده است

محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما نیز گفت: فیلم تدفین، دیگربار تاکید می کند که عشق قدرت زیستن بشر است و ادعای لمس حقیقت، جنگ و کشتار، خشم و انتقام، جهنم ساختن زندگی برای یکدیگر و برهم زدن پیوند میان انسان ها،  تنها یک چیز را ممکن می کند  و آن تاخیر در رستاخیزعشق است، رستاخیزی که در حرکت پاندولی بین رهایی و خطر در جریان است .

وی ادامه داد: تدفین در واقع فیلمی در تقبیح جنگ است که به نظر می رسد که هر چند زنان، قهرمان فیلم نیستند و اصلا حضور تصویری ندارند، اما فیلم می خواهد به حاشیه جنگ و آسیب های متعددی که زنان در طول سالیان جنگ و حتی پس از آن متحمل شده و می شوند بپردازد.

این نویسنده سینمایی یادآور شد: فیلمساز روی نمادها و موتیف های متعددی زوم کرده است، که گویی فیلم را باید با دیدی نشانه شناسانه به تماشا نشست. همچنین  زاویه دید نامشخص یکی از آسیب هایی که فیلم دچار آن شده است، اگر فیلم یک راوی داشت قصه بهتر پیش می رفت و شاید زمان های مرده فیلم را سامان می داد. وی تصریح کرد: فیلم در لایه رویین خود از آدم هایی صحبت می کند که یا درگیر عشق و یا زخم خورده این سرشت درونی اند، اما در لایه زیرین از آسیب هایی که جنگ به حرمت و حریم عشق وارد کرده، روایت می کند.

وی در پایان گفت: تدفین می بایست با حمایت بیشتری اکران می شد، جامعه سینمایی باید قدری فیلم های بدنه و کمدی را در اکران سازماندهی کند و از اهمیت دادن در چرخه نمایش کاسته و تعدیل شود تا سینمای اندیشمند و متفکر بتواند با مخاطب خود مواجه شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
لامین یامال تاریخی ظاهر شد: ستاره بارسلونا با گل رؤیایی مقابل اینتر
توافق با ایران بسیار مهم است/ گفت‌وگوها به برخی جزئیات فنی رسیده‌
وزیر کار تکلیف کالابرگ را مشخص کرد
جهنم در سرزمین های اشغالی: وقتی اسرائیل از مهار آتش ناتوان ماند!
یمن: علیه ناو هواپیمابر وینسون آمریکا حمله پهپادی انجام دادیم
عکس های منتخب جهان، 30 آوریل 2025
شکست ناباورانه النصر مقابل کاوازاکی: پیروزی 3-2 برای تیم ژاپنی در نبرد آسیایی
عکس های منتخب ایران، چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404
پایان فوتبال تماشایی ستارگان و درخشش یامال؛ بارسلونا (3) - اینتر (3) + خلاصه بازی
نورنما | طبیعت خشن و بسیار زیبای آبشار کردیت (کردی)
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ پرداخت دیه جان باختگان در کمتر از 48 ساعت
اعترافات تکان دهنده جاسوس موساد که امروز اعدام شد+ فیلم
تبیین راهبرد ایران در مورد ساخت سلاح هسته ای از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی+ فیلم
حوادث مجدد برای سرویس مدارس؛ مصدومیت چندین دانش آموز
ایلان ماسک از کاخ سفید رفت؟
نورنما | 11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر گرامی باد
اعلام زمان پرداخت ارز زیارتی به حجاج+مبلغ مصوب
کار بزرگ وزیر تعاون در هفته کارگر
جزییات جلسه شبانه داوران لیگ برتر برای هماهنگی بازی های حساس
اصلی ترین محرومان هفته 28 لیگ برتر
تشریح جزئیات پرونده‌های قضایی جنجالی ؛از بندر شهید رجایی تا بابک زنجانی و کوروش کمپان
آتش در قلب بازار تفلیس؛
اورشلیم در آتش! تخلیه گسترده ساکنان در قدس اشغالی! + فیلم
تهران در قلب بریکس؛ روایت قدرت از غرب آسیا
جزییات افزایش 4 تا 14 میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت؛
قیمت سکه و طلا امروز 10 اردیبهشت 1404 + جدول قیمتها
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
زنگ آغاز بزرگ‌ترین رقابت علمی کشور به صدا در‌می‌آید
یک قلاده پلنگ شناسنامه‌دار در اشکنان لامرد مشاهده شد
هشدار هواشناسی : باد شدید و گرد و خاک در راه تهران
خلیج‌فارس؛ نگین ژئوتمدنی ایران و قلب دیپلماسی فرهنگی منطقه
افزایش قیمت سرسام آور خدمات روانپزشکی
اعلام زمان تغییر ساعت کاری ادارات +فیلم
فروش آنلاین در نمایشگاه کتاب تهران؛ فرصتی برای ناشران و کتابخوانان
پوستر متفاوت باشگاه تراکتور از بیرانوند برای دیدار تراکتور و شمس آذر
قیمت ارزهای خارجی امروز 10 اردیبهشت 1404 +جدول قیمتها
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
دیدار نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی پیش از دور چهارم مذاکره با آمریکا
کالابرگ الکترونیکی به میادین میوه و تره بار رسید
تصادف خونین در بزرگراه خرازی یک قربانی گرفت+فیلم
همدردی با خانواده‌های قربانیان بندر شهید رجایی؛ دمام‌زنی در حضور مسعود پزشکیان + فیلم
چرا دولت لایحه امنیت زنان را پس گرفت؟
فینال داغ لیگ برتر بسکتبال | دوئل طبیعت اسلامشهر و شهرداری گرگان
جاسوس موساد در قلب تهران؛ پایان مأمور تاریکی با طناب دار
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(21)"ارومیه"
کدام استان ها تعطیل شدند؟
آماده باش جنگنده های شکاری و رهگیر برای ایجاد لایه اولیه پدافندی در پایتخت
نورنما | کهنه سربازی که در وصف ایران می خواند!
حذف گسترده در پیام نور؛ آموزش عالی روی خط اصلاح! + فیلم
سفر مقام ارشد امنیتی ایران به برزیل + فیلم
X
آگهی تبلیغاتی