×
اقتصادی
شناسه خبر : 210232
تاریخ انتشار : یکشنبه 1403/11/07 ساعت 09:10

نورنیوز از رقابت پرچالش در بازار فروش لوازم خانگی گزارش می دهد؛

نبرد گلادیاتورها در بازار لوازم خانگی

رقابت در بازار لوازم خانگی ایران وارد مرحله‌ای تازه شده است. آیا فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال می‌توانند بازارهای سنتی را کنار بزنند یا این دو رویکرد، آینده‌ای همزیستانه خواهند داشت؟

نورنیوز-گروه اجتماعی: بازار لوازم خانگی ایران به‌عنوان یکی از پرچالش‌ترین و رقابتی‌ترین بخش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر، شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. براساس یک نظرسنجی با مشارکت ۸,۸۶۳ نفر، شهر فرش و شهر لوازم خانگی با جذب سهم ۲۲ درصدی از فروش لوازم خانگی توانسته‌اند جایگاه قابل‌توجهی در میان خریداران به دست آورند و به جدی‌ترین رقیب راسته‌های سنتی بازار تبدیل شوند.

موفقیت با استراتژی خلاقانه

شهر فرش و شهر لوازم خانگی، به‌عنوان بزرگ‌ترین مراکز فروش متمرکز در این حوزه، با تمرکز بر ارائه برندهای مختلف، قیمت‌های رقابتی، خدمات پس از فروش قوی و ارائه خریدهای اقساطی، توانسته‌اند نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کنند. تبلیغات گسترده و هدفمند این مراکز، یکی از عوامل کلیدی موفقیت آن‌ها بوده است. مشتریانی که پیش‌تر به بازارهای سنتی وابسته بودند، حالا به دلیل شفافیت قیمت و کیفیت خدمات، به این مراکز روی آورده‌اند.

قدرت سنتی‌ها در تقابل با مدرن‌ها

با این وجود، راسته‌های سنتی بازار هنوز سهم غالب را در اختیار دارند و ۵۰.۳ درصد از خریداران همچنان ترجیح می‌دهند از این مراکز خرید کنند. تعامل مستقیم با فروشنده، امکان چانه‌زنی و حس اطمینانی که به این بازارها وجود دارد، از جمله دلایل محبوبیت آن‌هاست. اما ورود رقبای مدرن به‌تدریج این سهم را تحت‌تأثیر قرار داده است.

رشد خریدهای دیجیتال

همزمان با رقابت میان بازارهای سنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرید دیجیتال نیز رشدی چشمگیر داشته است. فروشگاه‌های آنلاین و مدل‌های ترکیبی توانسته‌اند ۱۶.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند. امکاناتی مانند بررسی قیمت‌ها به‌صورت آنلاین، مقایسه محصولات، و تحویل سریع، این روش خرید را در میان مشتریان جوان و آگاه به فناوری محبوب کرده است.

بازیگران در حال رشد

سرای ایرانی با سهم ۱۰.۵ درصدی، جایگاه ویژه‌ای در بازار یافته است. این فروشگاه با دارا بودن چند شعبه در شهرهای تهران، قم و اصفهان، و تمرکز بر تبلیغات هدفمند، تنوع محصولات و خدمات پس از فروش، به رقیبی جدی برای بازارهای سنتی و حتی شهر لوازم خانگی تبدیل شده است.

دیگر بازیگران بازار

مراکزی مانند "ایوان فرش" با تنها ۱ درصد سهم، هنوز در مسیر رقابت با رقبای بزرگ، راه درازی در پیش دارند. اما موفقیت فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال نشان می‌دهد که رفتار مصرف‌کنندگان به‌سرعت در حال تغییر است.

چالش سنتی‌ها در برابر موج مدرن

بازارهای سنتی با کاهش تدریجی مشتریان خود مواجه شده‌اند و اعتراضات آن‌ها به مدل‌های فروش مدرن بیشتر شده است. فروشندگان سنتی معتقدند که تخفیف‌ها، تبلیغات و فروش اقساطی فروشگاه‌های مدرن، رقابتی نابرابر ایجاد کرده است. در مقابل، خریداران شفافیت، کیفیت و خدمات بهتر فروشگاه‌های جدید را به‌عنوان مزیت‌های اصلی مطرح می‌کنند.

آینده بازار؛ همزیستی یا تقابل؟

به نظر می‌رسد آینده بازار لوازم خانگی ایران در گرو همزیستی میان سنت و مدرنیته است. اگر راسته‌های سنتی بتوانند خدمات خود را بهبود داده و از فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند، می‌توانند سهم خود را حفظ کنند. در غیر این صورت، فروشگاه‌های مدرن و دیجیتال با ارائه خدمات بهتر و استفاده از ابزارهای بازاریابی نوین، به‌تدریج تسلط بیشتری بر بازار خواهند یافت.

رقابت در این بازار نه تنها آینده فروش لوازم خانگی، بلکه رفتار مصرف‌کنندگان و مدل‌های خرید را نیز دگرگون خواهد کرد. سئوالی که اکنون در خصوص یکی از مهمترین بازارهای فروش کالا در کشور مطرح می باشد این است که آیا بازار سنتی راهی برای بقا پیدا خواهد کرد، یا باید به‌تدریج از صحنه رقابت کنار برود؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
قیمت خودرو امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
تجربهٔ «مشایهٔ» اربعین
قیمت دلار و سایر ارزها امروز چهار‎شنبه 22 مرداد 1404
آغاز دوره‌ای جدید در مدیریت آبی‌ها/چه کسی مدیرعامل جدید استقلال می شود؟
5 کشته و 57 مصدوم در حادثه اتوبوس زائران اربعین + اسامی
رایزنی میانجی‌گرایانه وزیر خارجه مصر با عراقچی و گروسی
جدیدترین حراج شمش طلا هفته آینده برگزار می شود+ جزئیات
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 22 مرداد 1404 +جدول
امروز ؛ آخرین روز فروش ارز اربعین/زائران اربعین چقدر دینار خریدند؟ + جزئیات
پاسخ توییتری فرزند پزشکیان به جلیلی درباره مذاکرات
سایپا فروش ویژه خودروهای وارداتی را کلید زد
لاریجانی:مقاومت سرمایه ملی لبنان است/عون: ما خواهان دوستی میان لبنان و ایران هستیم
ارسال نامه تروئیکای اروپایی درباره مکانیسم‌ ماشه به سازمان ملل/خطر اعمال دوباره تحریم‌ها
بورس باز عقب نشینی کرد
ماجرای بسته‌شدن جاده فیروزکوه توسط چند خودروی لاکچری چه بود؟
راز مرگ دختر 7 ساله با اعتراف نامادری فاش شد
پزشکیان: گام‌های اولیه برای رفع ناترازی با انرژی خورشیدی برداشته شد
پادشاه بی‌رقیب پرش با نیزه بار دیگر تاریخ‌ساز شد
مساله‌ تندروها
مدال‌آوران المپیاد هوش مصنوعی و حکمرانی از کنکور معاف شدند
ترافیک سنگین در جاده های شمال
رئیس صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد؛ سقف وام فرزندان بازنشستگان دو برابر شد
رئیس کل گمرک: نفوذ تجهیزات دشمن از گمرک‌ها صحت ندارد
گاوصندوق منزل از شدت انفجار به حیاط همسایه پرتاب شد
اسرائیل؛ اولین گرفتار بحران آب در منطقه
مذاکرات برای اجرای طرح بین‌المللی کنترل سلاح در غزه
اقتصاد سیاسی بازار سرمایه
دلیل افزایش 28 درصدی قیمت آب اعلام شد
دولت به قولش عمل کرد؛ پرداخت 70 درصد مطالبات گندم‌کاران
تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا زیر تیغ انتقاد عراقچی
نیمیتز پس از 5 سال در بحرین؛ واشنگتن بدنبال چیست؟
نقشه قدرت آسیا منتشر شد ؛ تراکتور در کنار غول‌های غرب قاره
اربعین؛ محک صداقت و آینه مسئولیت
نتانیاهو: مردم اسرائیل تصمیم خواهند گرفت که این آخرین دوره نخست‌وزیری من باشد یا خیر
پرونده مبهم اسرای اسرائیلی؛ بن‌بست در مذاکرات با حماس
روایت موشک‌های ایرانی در جنگ 12 روزه؛ خرمشهرها در پیش است!
وضعیت آب و هوا امروز چهار شنبه 22 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
سیاست‌نامه | ماموریت لاریجانی برای به‌روزرسانی راهبرد امنیت ملی
از جنگ 12 روزه تا احیای دیپلماسی هسته‌ای
پول‌های جدید از چه تاریخی در معاملات استفاده می‌شوند؟
داستان تلخ مرگ شیدا کاردگر 15 ساله در بابل/ چه کسی او را کشت؟
رویارویی آبی‌پوشان با رونالدو تحقق می یابد؟
مرکز آمار: با افزایش تورم، نرخ زاد و ولد هم کاهشی شد
«پیرپسر» با رقمی کم سابقه دومین فیلم پرفروش سال شد
حمایت گسترده شماری حقوقدان ایرانی از گزارشگر ویژه سازمان ملل
ساپینتو: سه سال محرومیت من باورکردنی نیست/ منتظر تکمیل تیم هستم
توافق سرمربی پرسپولیس با جذب بازیکن خارجی برای خط حمله
پرمصرف ترین مشترک برق کشور شناسایی شد
وزیر دفاع: اقدامات دشمن را لحظه به لحظه زیر نظر داریم
چهارمین قربانی قاتل سریالی/این بار خانواده‌اش به خاک و خون کشیده شد
X
آگهی تبلیغاتی