×
فرهنگی
شناسه خبر : 211081
تاریخ انتشار : شنبه 1403/11/13 ساعت 10:37

صوفیا نصرالهی*

درس‏‌هایی برای ساختن فیلم‏ سفارشی

امسال لااقل در سانس‌های اول خبری از آن تیزرهای همیشگی که صدای تهامی بیاید که بخواند مثلاً «چهل‌وسومین» جشنواره‌ی فیلم فجر، خبری نیست.

نورنیوز-گروه فرهنگی: موقع سفارش‌دادن به سابقه‌ی کارگردان و توانایی‌هایش نگاه کنید. بپرسید چقدر در زندگی‌اش فیلم دیده، چه فیلم‌هایی را دوست دارد و سه تا بازیگر موردعلاقه‌اش را نام ببرد و ترجیحاً دو خط محاوره هم بنویسد که حداقل وقتی بازیگرها دیالوگ‌های‌شان عین آدم فضایی‌هاست، متوجه گیر کار بشود. یک کاراکتر دراماتیک و یک واقعه‌ی تاریخی دراماتیک، فدای اشتباه پول خرج‌کردن در سینما شد!

1- برگشتن به حال‌وهوای 10روز فیلم‌بینی پشت‌هم در جشنواره‌‌ی فیلم فجر بعد از چندسال، برایم حکم بازگشت به خانه دارد. ماراتونی که البته بعد از ۲۰ سال، کامل نشان می‌دهد که توان و کشش سابق را ندارم اما همچنان فیلم دیدن در سینما و برای 10روز فقط به جشنواره فیلم فجر فکر کردن، خوشایند است. این ستون از پردیس ملت نوشته می‌شود. به همان دلیل کم‌شدن توش و توان، رفتن به برج میلاد با آن‌همه شلوغی و همهمه هرچند دیدار دوستان مطبوعاتی و منتقد را به همراه داشت اما به‌خاطر ساعات طولانی از توانم خارج بود.

امسال لااقل در سانس‌های اول خبری از آن تیزرهای همیشگی که صدای تهامی بیاید که بخواند مثلاً «چهل‌وسومین» جشنواره‌ی فیلم فجر، خبری نیست. به‌جایش اول فیلم، تیزر کوتاهی پخش می‌شود که آن روز جشنواره را به یکی از درگذشتگان سال قبل تقدیم می‌کند. روز اول جشنواره تقدیم شد به ژاله علو. بریده فیلم‌های تیزر یادم انداخت که روز مرگ ژاله علو وقتی به‌خاطر خاله لیلای «روزی روزگاری» غصه می‌خوردم، یادم نبود که او در یکی از عزیزترین فیلم‌های سینمای ایران برای من یعنی «مهمان مامان»، بازی کرده. این ستون که امیدوارم تا انتهای جشنواره تاب بیاورد، هر روز یک یا دو فیلم را از میان ۵ فیلمی که اکران می‌شود، بررسی می‌کند. طبعاً در روزهای پرشور جشنواره امکان نقد و بررسی دقیق و با جزئیات کمتر است و فقط حال‌وهوایی از فیلم‌ها و نکته‌های قابل تأمل‌شان خواهیم گفت.

2 - فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره، «صیاد» ساخته‌ی جواد افشار بود. اگر قرار بود به سابقه‌ی سینمایی افشار و آن تک‌فیلم ترسناک «کلبه» که اواسط دهه‌ی ۸۰ ساخته بود نگاه کنم یا به کارهای تلویزیونی‌اش مثل «گاندو»، از دیدن فیلم صرف‌نظر می‌کردم اما علاوه بر اجبار به امتیاز دادن به فیلم‌ها، دو نکته‌ی وسوسه‌برانگیز داشت. یکی، نویسندگی حسین تراب‌نژاد که قبل‌تر «ماجرای نیمروز» را برای مهدویان نوشته بود و دیگری اینکه، صیاد شیرازی زندگی واقعاً دراماتیکی داشت. عملیات «مرصاد» که اتفاقاً دستمایه‌ی همان «ماجرای نیمروز» بود، به فرماندهی او به پیروزی رسید که خب آخرین عملیات جنگ بود. انتقام سال‌ها بعد گروهک مجاهدین و ترور در دهه‌ی ۷۰ هم خودش به درام زندگی صیاد شیرازی اضافه می‌کرد.

بازیگر نقش اول هم علی سرابی بود که هرچند اخیراً حتی در تئاتر «مالی سویینی» هم بازی‌اش چنگی به دل نمی‌زد، اما کارنامه‌ی قابل‌قبولی در بازیگری دارد. همه‌ی این امیدها نقش برآب شد. علی سرابی از یک نابازیگر هم بدتر بود. بعدتر متوجه شدم که گویا آمده‌اند هنر به‌خرج بدهند و با هوش‌مصنوعی صدای صیاد شیرازی و بنی‌صدر را روی دیالوگ‌ها گذاشته‌اند. نتیجه شده، دیالوگ‌هایی که خوب شنیده نمی‌شود که البته بهتر! و بازی‌هایی که به‌نظر تصنعی و تخت است.

بعد همه‌ی زندگی پرفرازو‌نشیب صیاد شیرازی را رها کنی، بروی سراغ آن ماجراهای اول جنگ و حسادت بقیه به درجه‌گرفتن او و آخر ماجرا هم سر و ته قصه را با گفتن اینکه عملیات پاکسازی و آزادسازی طریق‌القدس مقدمه‌ای بر عملیات بعدی و آزادی خرمشهر بود هم بیاوری، بدون اینکه تصویری ببینیم، واقعاً ذهن عجیبی می‌خواهد. اینکه صدای مارال بنی‌آدم را بگذاری که نریشن‌های خاطرات صیاد شیرازی را بخواند، ایده‌ای است که واقعاً نمی‌دانم چطور و چرا به ذهن‌شان رسیده. ذوق کار کردن با هوش مصنوعی و استفاده از امکاناتش به‌نظرم از یادشان برده که وقتی در جهان هنوز روی این موضوع در کنسرت‌ها و فیلم‌ها به‌صورت آزمایشی دارد کار می‌شود، بهتر است از هول حلیم توی دیگ نیفتیم.

بلافاصله بعد از «صیاد»، فیلم «بازی خونی» اکران شد از حسین میرزامحمدی که نمی‌شناختم. انگیزه‌ی دیدن این یکی هم داستانش درباره‌ی واقعه‌ی آمل در سال ۱۳۶۰ بود. وقتی گروهی از اتحادیه کمونیست‌های ایران تحت عنوان «سربداران»، در آمل جنگ‌های چریکی می‌کنند تا شهر را به تصرف خودشان در بیاورند. ارسطو خوش‌رزم قرار بود نقش قهرمان ژاندارمری را داشته باشد که مردم و شهر را نجات می‌دهد و واحیرتا از بازی بد او و البته همه‌ی بازیگران دیگر فیلم با گریم‌های عجیب‌وغریب که انگار تعدادی زامبی دیالوگ می‌گفتند.

تنها آدم فیلم که حس انسانی در تو بیدار می‌کرد، پسربچه‌ای بود که در یک سکانس، مادرش کشته شد و گریه می‌کرد. بقیه‌اش تلاش شده بود به ضرب و زور موسیقی مثلاً احساساتی شوی. دیالوگ‌نویسی هم که انگار یکی به زبان سیریلیک نوشته بود و از روی آن گوگل ترنسلیت ترجمه کرده بود، بس که به گوش عجیب می‌رسید.  این دو فیلم در رده‌ی محصولات سفارشی قرار داشتند. همین‌جا به‌نظرم رسید توصیه‌ای سینمایی بکنیم به سازمان‌های سفارش‌دهنده که سراغ کسانی بروند که لااقل سینما را بلد باشند.

مثلاً نمونه‌ی خوب برای فیلم «صیاد»، «ایستاده در غبار» مهدویان است که هم بازیگری مثل حجازی‌فر را به سینمای ایران معرفی کرد، هم با فرم ماکیومنتری کار جدیدی کرده بود که ازقضا آنجا هم از صدای ضبط‌شده استفاده شد؛ اما نه به قیمت اینکه حس‌وحال کار از بین برود. اتفاقاً کارگردان شیوه‌ای پیدا کرده بود که چطور از آن صدا می‌تواند دراماتیک استفاده کند. بازیگرش هم آنقدر باهوش بود که بتواند با این قضیه کنار بیاید. یا فیلم «چ» حاتمی‌کیا که در همان منطقه، داستانش می‌گذشت و دوتایی فریبرز عرب‌نیا و بابک حمیدیان که هردو کاریزمایی جلوی دوربین داشتند و صحنه‌های جنگی خوب داشت.

یا نمونه‌ی خوب برای مشق‌کردن کارگردان «بازی خونی»، فیلم «ماجرای نیمروز» بود که ازقضا به‌نظرم نیم‌نگاهی هم به آن داشت. کشف خانه‌ی امن و دیالوگ بین آدم عملیاتی و آدم اطلاعاتی، تماشاگر را یاد «ماجرای نیمروز» می‌انداخت؛ با این تفاوت که آنجا فضا و اتمسفری تعریف شده بود، ایده‌ی کاراکترها برای عملیات و دفاع از آن از پشت شخصیت‌پردازی می‌آمد که کارگردان و نویسنده انجام داده بودند و بازیگران درستی هم انتخاب شده بودند.

پس موقع سفارش‌دادن به سابقه‌ی کارگردان و توانایی‌هایش نگاه کنید. بپرسید چقدر در زندگی‌اش فیلم دیده، چه فیلم‌هایی را دوست دارد و سه تا بازیگر موردعلاقه‌اش را نام ببرد و ترجیحاً دو خط محاوره هم بنویسد که حداقل وقتی بازیگرها دیالوگ‌های‌شان عین آدم فضایی‌هاست، متوجه گیر کار بشود. یک کاراکتر دراماتیک و یک واقعه‌ی تاریخی دراماتیک، فدای اشتباه پول خرج‌کردن در سینما شد!

*منتقد سینما


هم میهن
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نتایج طرح خودروهای فرسوده ایران‌خودرو اعلام شد + جزئیات پرداخت و شرایط فروش
متن توافقنامه ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتشر شد
عالی‌پور: سهام عدالت آزاد می‌شود
تصادف مرگبار با 4 کشته در بزرگراه شهید شوشتری مشهد؛ دادستان گناباد جان باخت
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(69) «بفروئیه»
اوقانی: مرحله دوم متناسب‌سازی سال 1400 بازنشستگان با حقوق مرداد پرداخت می‌شود
اعتراف یک جادوگر: با 5 مربی فوتبال در ارتباط بودم!
زیارت اربعین؛ پیمان مجدد با عدالت و آگاهی
غریب‌آبادی: معاون گروسی در تهران درباره نحوه تعامل آژانس و ایران گفت‌وگو کرد
سپاه: شهادت خبرنگاران در غزه، شلیک به آزادی بیان است
جنگ دوم، میدان نبرد ذهن‌ها؛ زمان اجرای ابتکارات تازه برای مقابله
وزیر کار: یارانه 3 دهک تا شهریور حذف می‌شود
لاریجانی: ایران با لبنان و عراق هم‌فکری دارد اما به کسی دستوری نمی‌دهد
وضعیت آب و هوا امروز سه شنبه 21 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
پیکر استاد فرشچیان کی به ایران منتقل می‌شود؟ +زمان و مکان تشییع
مذاکره و جنگ، ابزار و راهبردهایی برای رسیدن به اهداف منافع ملی ایران است
دوفوریتی | شلیک به محیط‌بان، آسان‌تر از شکار حیات‌وحش
چرا باید به پیشنهاد محسنی اژه‌ای جواب مثبت داد؟
ورود دستگاه ایکس‌ری چمدانی جدید به گمرک کشور
وقوع انفجار مهیب در یکی از کارخانه‌های فولاد آمریکا
طارمی، مهاجم ایرانی از لیست خرید لیدزیونایتد خط خورد
نروژ قطع همکاری مالی با فلسطین اشغالی را اعلام کرد
ارزش کل بازار رمزارزها از 4 تریلیون دلار فراتر رفت
روایت معاریو از وحشت اسرائیل نسبت به تاکتیک‌های حمله فوری ایران
انتقاد شدید ماکرون از اقدامات اسرائیل/ اشغال غزه فاجعه است
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا کرد
هواداران لیورپول خواستار محرومیت تیم اسرائیلی از رقابت‌های فیفا شدند
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
معجزه در کرج؛ نوزاد 23 روزه دوباره به زندگی بازگشت
وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛ برنج احتکاری با نرخ مصوب توزیع می‌شود
کیفیت هوای تهران قرمز شد /ناسالم برای تمام گروه های سنی
X
آگهی تبلیغاتی