×
فرهنگی
شناسه خبر : 211159
تاریخ انتشار : شنبه 1403/11/13 ساعت 20:03

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌‌کند؛

«بازی خونی»؛ تجربه‌ای جسورانه یا بازسازی خسته‌کننده؟

فیلم «بازی خونی» با کارگردانی حسین میرزامحمدی و نگاهی به یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخی ایران، تجربه‌ای پرتنش و جسورانه در ژانر تاریخی ارائه می‌دهد. با فضاسازی‌های موثر و کارگردانی مستندگونه، این فیلم تلاش کرده تا عمق واقعیت‌های تاریخی را بازسازی کند، اما ضعف در شخصیت‌پردازی و گاهی تکرار بیش از حد صحنه‌ها از جذابیت درام کاسته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: فیلم «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی، یکی از آثاری است که در اولین روز ازچهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد. این فیلم که محصول موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است، به واقعه تاریخی نبرد مردم آمل با گروهک سربداران در سال ۱۳۶۰ می‌پردازد. با ترکیب واقع‌گرایی مستندگونه و درامی پرتنش، بازی خونی تلاش دارد یک روایت متفاوت از مقاومت مردمی ارائه دهد.

روایتی میان واقعیت و درام

فیلم از همان آغاز، بیننده را در فضایی تیره و پرتعلیق قرار می‌دهد. کارگردان با بهره‌گیری از دیالوگ‌های کوتاه اما تأثیرگذار و صحنه‌های میدانی پرتنش، تلاش کرده حس ناامنی و اضطراب آن دوران را بازسازی کند. اما در برخی بخش‌ها، روایت فیلم بیش از حد به سمت مستندسازی می‌رود و از درام احساسی که مخاطب را با شخصیت‌ها همراه کند، فاصله می‌گیرد. در نتیجه، برخی سکانس‌ها بیشتر شبیه یک بازسازی تاریخی هستند تا یک روایت سینمایی پرکشش.

موفقیت در ایجاد حس اضطراب

یکی از نقاط قوت بازی خونی، کارگردانی واقع‌گرایانه و فضاسازی سنگین آن است. طراحی صحنه، فیلم‌برداری با دوربین روی دست و استفاده از رنگ‌های سرد، حس ترس و اضطراب را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. همچنین، تدوین فیلم باعث شده  که صحنه‌های درگیری‌ها و نبردها پرشتاب و پرهیجان به نظر برسند.  این نوع فضاسازی، فیلم را به یک تجربه سینمایی متفاوت و نفس‌گیر تبدیل کرده است.

نمایش‌های درخشان یا شخصیت‌های تک‌بعدی؟

بازیگران فیلم توانسته‌اند نقش‌های خود را باورپذیر ایفا کنند، اما به دلیل ضعف در شخصیت‌پردازی، برخی از کاراکترها تک‌بعدی و سطحی باقی می‌مانند. شخصیت‌های اصلی فیلم بیشتر درگیر روایت تاریخی و فضای پرتنش فیلم هستند و فرصتی برای پرداختن به عمق احساسات و انگیزه‌های درونی آن‌ها وجود ندارد. این موضوع باعث شده که در برخی لحظات، مخاطب نتواند ارتباط احساسی قوی با شخصیت‌ها برقرار کند.

مستندگونه بودن بیش از حد روایت

با وجود تمام نقاط قوت، یکی از نقدهای اصلی وارد به فیلم بازی خونی، فاصله گرفتن از درام و شخصیت‌پردازی احساسی است. فیلم گاهی بیش از حد به دنبال بازنمایی واقعیت‌های تاریخی است و از خلق کشش‌های دراماتیک غافل می‌شود. برخی صحنه‌ها نیز به دلیل تکرار درگیری‌ها و نبود تنوع در ریتم، باعث خستگی مخاطب می‌شوند. اگر تدوین دقیق‌تری روی روایت احساسی فیلم صورت می‌گرفت، این اثر می‌توانست تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

فیلمی پرتنش اما ناتمام

بازی خونی یک تجربه سینمایی جسورانه و پرتنش در ژانر تاریخی است که به واقعه‌ای کمتر پرداخته‌شده در تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. کارگردانی قوی، فضاسازی حرفه‌ای و بازنمایی دقیق نبردها از نقاط قوت فیلم است. اما ضعف در شخصیت‌پردازی و مستندگونه شدن بیش از حد فیلم، باعث شده که نتواند ارتباط احساسی عمیقی با مخاطب برقرار کند. با این حال، این فیلم همچنان یکی از آثار قابل‌توجه جشنواره امسال محسوب می‌شود و می‌تواند مخاطبان علاقه‌مند به سینمای تاریخی را تحت تأثیر قرار دهد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
غریب آبادی: معاون گروسی پس از مذاکرات، تهران را ترک کرد
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
معجزه در کرج؛ نوزاد 23 روزه دوباره به زندگی بازگشت
وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛ برنج احتکاری با نرخ مصوب توزیع می‌شود
کیفیت هوای تهران قرمز شد /ناسالم برای تمام گروه های سنی
سایت فاقد مجوز فروش بلیت هواپیما مسدود شد
مقصد غیرمنتظره بعدی جهانبخش کجاست؟
عارف: ستاد تنظیم بازار نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور دارد
نابودی اعتماد عمومی نسبت به ترامپ
هوشمندسازی پارک ملی گلستان با دستور ویژه رئیس جمهور
بانک‌های تخصصی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند
اظهارات عراقچی درباره واگذاری پرونده مذاکرات به دبیر شورای عالی امنیت ملی
حزب‌الله : ترور خبرنگاران در غزه جنایت جنگی کامل است
نیمی از زائران اربعین به کشوربازگشتند
ترفندهای جدید کلاهبرداران برای کلاهبرداری از زائران اربعین
سفری تعیین‌کننده با دستور کار تأمین امنیت منطقه‌ای
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ: افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها پذیرفتنی نیست
تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون پروانه مشاوره قوه قضاییه
بورس باز قرمز شد/ شاخص کل بورس اینبار چقدر کاهش یافت؟
سینماها روزهای آخر هفته تعطیل است
ادارات کدام استان ها چهارشنبه تعطیل است؟ + اسامی استان‌ها
دیدار علی لاریجانی با رئیس‌جمهور عراق/ امضای تفاهم امنیتی مشترک بین ایران و عراق
پوستر باشگاه استقلال و تراکتور برای دیدار سوپرجام امشب منتشر شد
صدها خلبان صهیونیست علیه گسترش جنگ در غزه تظاهرات می‌کنند
تئاترهای عمومی در ایام اربعین تعطیل شد
نیمه شهریور بعد از 7 سال در ایران ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد
برنامه دولت برای 3 میلیون تبعه غیرمجاز باقی‌مانده چیست؟
چالش تصمیم‌گیری را در مذاکره با مردم حل کنید
قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 20 مرداد 1404 +جدول
درباره اظهارات رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران رسانه‌ها
تعداد زندانیان غیرعمد کشور به 18 هزار نفر رسید
X
آگهی تبلیغاتی