×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اروپا در حاشیه، فرانسه در خط مقدم تخریب
بنزین سوپر در بن‌بست مجوز!
وضعیت آب و هوا امروز 10 اردیبهشت +وضعیت استانها
اقتصادنگار | به نخود لوبیای سفره های مردم کاری نداشته باشید
هدف: محیط‌بانِ بی‌پناهِ رو به رو!
حقوق‌ جدید بازنشستگان پرداخت شد؛ وعده همسان‌سازی در آستانه تحقق کامل!
انقلابی در پزشکی:تشخیص آرتروز در کمتر از 5 دقیقه!
برنامه مسابقات امروز 10 اردیبهشت + پخش زنده
فرصت طلایی خرید خودرو در اردیبهشت؛ ایران‌خودرو پیش‌فروش را کلید زد +جزییات و لینک ثبت نام
نورنما | گذری از خیابانهای تهران در سال 1335 خورشیدی
جایگاه نام خلیج فارس در فرهنگ عمومی
حملات مشترک آمریکا و انگلیس به یمن
پاری سن ژرمن یک قدم نزدیک تر به فینال با نتیجه 1-0 + خلاصه بازی
قیمت شیر خام بالا می‌رود؛ آیا نرخ جدید برای تولیدکنندگان منطقی است؟
شاهین در پارکینگ یا در صف انتظار؟ وضعیت خریداران همچنان مبهم
الهلال 1 - 3 الاهلی | سبزها راهی فینال شدند + خلاصه بازی
غیرحضوری شدن مدارس در خوزستان:تصمیم اضطراری برای سلامت دانش‌آموزان
چرایی سونامی خودکشی مردان میانسال در کره جنوبی
هشدار به پایتخت نشینان؛ طوفان تندری عظیم در راه تهران
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ دیه جان باختگان ظرف 48 ساعت پرداخت می شود
پرتاب اولین ماهواره های اینترنتی آمازون به فضا
اعلام برنامه مسابقات مرحله نیمه نهایی جام حذفی ایران
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
نورویدیو | آتش بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی دیگرعلیه ایران
حضور مشاور و دستیار رهبری در گروه صنعتی و پژوهشی" زر"
احتمال وزش باد شدید در تهران تا ساعات آینده
علت مرگ توله‌پلنگ‌ها در کرمان مشخص شد
صدرنشینی ویکتور گیوکرس در رقابت کفش طلای اروپا
همسایگی هوشمندانه؛ تهران و باکو علیه خط تفرقه
چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای
بازدارندگی از طریق دیپلماسی
آتش‌سوزی گسترده در رستوران چینی
حاشیه های عجیب در فوتبال ایران؛فدراسیون زیر تیغ انتقاد!
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ رئیس جمهور چین تسلیت گفت
جزییات طرح ضربتی پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان و مالخران
پرونده بیرانوند روز میز فدراسیون؛ حکم صادره عادلانه خواهد بود؟
جذب نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش
آخرین مهلت برای صرافی‌های رمز ارز؛ 20 اردیبهشت!
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 9 اردیبهشت 1404
جلوگیری از فاجعه ای دیگر پس از انفجار در بندر شهید رجایی
هشدار نارنجی گرد و خاک در خوزستان؛ مدارس 12 شهر مجازی شدند
رشد ملایم شاخص بورس در معاملات امروز سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (20)«ارسک»
جزییات جدید از تفکیک یارانه گروه‌های خاص
آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور+ جزئیات
انفجار مرگبار در کارخانه تولید لوازم آتش بازی در میمه
فروش ویژه خودروهای کارشناسی ایران خودرو از فردا+ جزئیات
برای 50 هزار منقاضی مسکن در شهر پرند زمین برای ساخت نیست!
نورنما | 5 تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان
X
آگهی تبلیغاتی