×
فرهنگی
شناسه خبر : 211720
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

تاکسیدرمی؛ وقتی برادر ناتنی شاه، سوژه‌ یک کمدی هجوآمیز می‌شود!

آیا سینمای ایران آماده پذیرش کمدی‌های فانتزی با رگه‌های تاریخی است؟ «تاکسیدرمی» ساخته‌ی محمد پایدار، روایتی هجوآمیز از برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌ی او به شکار را در دل تحولات انقلاب 57 روایت می‌کند. اما آیا این فیلم توانسته میان فرم، محتوا و لحن خود تعادل برقرار کند؟

نورنیوز-گروه فرهنگی: «تاکسیدرمی» نخستین ساخته‌ی محمد پایدار، یک کمدی فانتزی است که در دل تاریخ معاصر ایران سرک می‌کشد. فیلم، با محوریت شخصیت برادر ناتنی محمدرضا پهلوی، روایتی از شیفتگی‌اش به شکار و در عین حال، تزلزل موقعیت او در آستانه‌ی انقلاب ۵۷ ارائه می‌دهد. این درون‌مایه‌ی تاریخی، با فضایی هجوآمیز و سوررئال ترکیب شده و اثری خلق کرده که نه کاملاً سیاسی است و نه کاملاً کمدی؛ بلکه در مرزهای میان این دو سرگردان است. پایدار، که پیش از این در فیلم‌های کوتاهش نگاهی خلاقانه به روایت داشت، در «تاکسیدرمی» نیز رویکردی فرمی و محتوایی متفاوت را تجربه کرده است. اما آیا این جسارت فرمی، به انسجام روایی منجر شده یا فیلم در دام پراکندگی افتاده است؟

بازی‌ها و ترکیب ژانری

مجید صالحی و هادی کاظمی، دو بازیگری که بیشتر با نقش‌های کمدی شناخته می‌شوند، در این فیلم در قالب شخصیت‌هایی ظاهر شده‌اند که لایه‌هایی از طنز تلخ را با جدیت درآمیخته‌اند. حسن معجونی، که پیش‌تر در آثار تجربی‌تر حضور داشته، وزنه‌ی تعادل این ترکیب است و در کنار بیژن بنفشه‌خواه و فرزین محدث، گروه بازیگری متنوع و هماهنگی را شکل داده است. بااین‌حال، یکی از نقدهای وارده به فیلم، همین ترکیب ژانری است؛ فیلم گاه در مرز بین فانتزی و واقع‌گرایی در نوسان است و لحن آن، در برخی سکانس‌ها به شکل محسوسی تغییر می‌کند. این تغییرات لحن، در حالی که به جذابیت فیلم می‌افزاید، اما در برخی لحظات به ایجاد ناپیوستگی در روایت منجر شده است.

تصویر، زمان و فضا

از نظر بصری، «تاکسیدرمی» تلاش دارد فضای نوستالژیک و در عین حال، وهم‌آلودی را بازسازی کند. انتخاب لوکیشن‌های جنگلی، با نورپردازی خاص و طراحی صحنه‌ای که تاریخ را با تخیل درمی‌آمیزد، به خلق فضایی منحصر‌به‌فرد کمک کرده است. اما فیلم در روایت، درگیر پرگویی بصری و گاه، افراط در جزئیات نمادین می‌شود؛ گویی کارگردان بیش از حد به نشانه‌ها دل بسته و از ریتم‌پردازی غافل شده است. برخی نمادها، هرچند جذاب و تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما در نهایت، به جای تقویت مضمون فیلم، موجب کند شدن روایت می‌شوند. درواقع، می‌توان گفت که فیلم در بخش‌های مختلف، میان تأکید بر زیبایی‌شناسی تصویری و پیشبرد داستان، دچار چالش شده است.  

باز خوانی تاریخ از زاویه‌ای غیرمعمول

«تاکسیدرمی» اثری است که نمی‌توان آن را صرفاً در دسته‌ی کمدی یا فانتزی طبقه‌بندی کرد. فیلم، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که با زبانی تمثیلی، تاریخ را از زاویه‌ای غیرمعمول بازخوانی می‌کند. بااین‌حال، گاه در تلاش برای تلفیق فرم و محتوا، در دام ناپایداری افتاده و نمی‌تواند به یک زبان سینمایی واحد برسد. فیلم از نظر محتوا، ایده‌ای جذاب دارد اما در اجرا، گاهی از ریتم می‌افتد. البته، نمی‌توان انکار کرد که این فیلم در کنار آثار جشنواره امسال، از جمله فیلم‌های متفاوت و شجاعانه محسوب می‌شود که استانداردهای سینمای جریان اصلی را به چالش می‌کشد. محمد پایدار، به عنوان یک فیلم‌ساز نوظهور، جسارت ورود به این مسیر را داشته، اما برای دستیابی به انسجام بیشتر، نیازمند پالایش روایی و تعادل در بیان سینمایی است. او اگر بتواند در فیلم‌های آینده، از این ناپایداری فاصله بگیرد، می‌تواند به یکی از فیلم‌سازان مؤثر در ژانرهای فانتزی و هجوآمیز تبدیل شود.


نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
قیمت دلار و ارز امروز 10 اردیبهشت 1404 +جدول قیمتها
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
اعلام زمان تغییر ساعت کاری ادارات +فیلم
رم، نقطه عطف جدید در روابط ایران و تروییکا
کالابرگ به میادین رسید؛خرید گوشت، برنج و شیر با کارت یارانه در بازارهای تهران
برخورد سهمگین در بزرگراه خرازی یک قربانی گرفت+فیلم
قیمت سکه و طلا امروز 10 اردیبهشت 1404 + جدول قیمتها
همدردی با خانواده‌های قربانیان بندر رجایی؛ دمام‌زنی در حضور مسعود پزشکیان + فیلم
حملات مشترک آمریکا و انگلیس به یمن
لایحه امنیت زنان دستخوش تغییرات شد؛ چرا دولت آن را پس گرفت؟
فینال داغ لیگ برتر بسکتبال | دوئل طبیعت اسلامشهر و شهرداری گرگان
جاسوس موساد در قلب تهران؛ پایان مأمور تاریکی با طناب دار
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(21)"ارومیه"
کدام استان ها تعطیل شدند؟
جزییات نحوه حفاظت از امنیت پایتخت با ایجاد لایه اولیه پدافندی
نورنما | شعر خوانی ناخدا هوشنگ صمدی در وصف ایران!
حذف گسترده در پیام نور؛ آموزش عالی روی خط اصلاح! + فیلم
ورود مقام ارشد امنیتی ایران به برزیل برای نشست بریکس + فیلم
لغو حکم کسر امتیاز چادرملو توسط کمیته استیناف و واکنش این باشگاه + سایر حکم ها
به نام عشق بابا
غول روسی وارد می‌شود؛ نجات بندر با بمب آب! + فیلم
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ آغاز آزمایش DNA برای شناسایی اجساد قربانیان
بورس دوباره جان گرفت؛ رشد 20 هزار واحدی در چند دقیقه!
کنکور 1404 از راه رسید؛ همه آماده‌اند؟
آخرین آمار متوفیان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی
خطرناک ترین تونل تهران کجاست؟
وقتی شب تهران آرام نماند
اروپا در حاشیه، فرانسه در خط مقدم تخریب
بنزین سوپر در بن‌بست مجوز!
وضعیت آب و هوا امروز 10 اردیبهشت +وضعیت استانها
اقتصادنگار | به نخود لوبیای سفره های مردم کاری نداشته باشید
هدف: محیط‌بانِ بی‌پناهِ رو به رو!
حقوق‌ جدید بازنشستگان پرداخت شد؛ وعده همسان‌سازی در آستانه تحقق کامل!
انقلابی در پزشکی:تشخیص آرتروز در کمتر از 5 دقیقه!
برنامه مسابقات امروز 10 اردیبهشت + پخش زنده
فرصت طلایی خرید خودرو در اردیبهشت؛ ایران‌خودرو پیش‌فروش را کلید زد +جزییات و لینک ثبت نام
نورنما | گذری از خیابانهای تهران در سال 1335 خورشیدی
جایگاه نام خلیج فارس در فرهنگ عمومی
پاری سن ژرمن یک قدم نزدیک تر به فینال با نتیجه 1-0 + خلاصه بازی
قیمت شیر خام بالا می‌رود؛ آیا نرخ جدید برای تولیدکنندگان منطقی است؟
شاهین در پارکینگ یا در صف انتظار؟ وضعیت خریداران همچنان مبهم
الهلال 1 - 3 الاهلی | سبزها راهی فینال شدند + خلاصه بازی
غیرحضوری شدن مدارس در خوزستان:تصمیم اضطراری برای سلامت دانش‌آموزان
چرایی سونامی خودکشی مردان میانسال در کره جنوبی
هشدار به پایتخت نشینان؛ طوفان تندری عظیم در راه تهران
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
پرتاب اولین ماهواره های اینترنتی آمازون به فضا
اعلام برنامه مسابقات مرحله نیمه نهایی جام حذفی ایران
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
نورویدیو | آتش بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی دیگرعلیه ایران
X
آگهی تبلیغاتی