×
فرهنگی
شناسه خبر : 212700
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

«گوزن‌های اتوبان» با وجود فیلمنامه‌ای خام و پایانی سردرگم، توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی کسب کند و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرد. آیا این فیلم شایسته چنین موفقیتی بود یا جشنواره بار دیگر در دام نام‌های بزرگ افتاد؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: «گوزن‌های اتوبان» با ایده‌ای مدرن و جسورانه پا به میدان گذاشت؛ اثری که به نظر می‌رسید می‌تواند نگاهی متفاوت به دنیای بلاگری و فضای مجازی بیندازد. اما نتیجه چیزی جز یک روایت سردرگم، شخصیت‌های تک‌بُعدی و پیامی کلیشه‌ای نشد. فیلم با ریتمی تند و پرکشش آغاز می‌شود، اما هرچه پیش می‌رویم، بیش از آنکه ما را به عمق داستان ببرد، از آن فاصله می‌گیریم. در نهایت، نه منطق اتفاقات روشن است، نه رفتار شخصیت‌ها قابل درک. درست مثل گوزنی که در میان چراغ‌های خیره‌کننده اتوبان سرگردان شده، فیلمساز هم میان واقع‌گرایی و شعارزدگی بلاتکلیف مانده است.

شخصیت‌هایی که زنده نمی‌شوند

عابس، راننده پیک موتوری، درگیر ماجرایی می‌شود که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. اما آیا او یک قهرمان است؟ یا قربانی؟ این همان سؤالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد. عابس، کیانا، صبا و دیگر شخصیت‌های فیلم، همگی در حد تیپ‌های آشنا و کم‌جان باقی می‌مانند و برای تماشاگر، انگیزه‌هایشان گنگ و نامفهوم است. حتی ستاره‌های فیلم مثل الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی، پیمان قاسم‌خانی و نوید پورفرج هم نتوانسته‌اند روحی تازه به این کاراکترهای بی‌جان بدمند.

شعارزدگی در لباس مدرن

فیلم در ظاهر، قصد دارد چهره‌ای تاریک از فضای مجازی و تأثیرات مخرب آن به تصویر بکشد. اما در عمل، همان دنیایی را که محکوم می‌کند، با رنگ و لعابی فریبنده و جذاب ارائه می‌دهد. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی، مسیر سقوط باشند، پس چرا فیلم باعث می‌شود مخاطب آرزو کند خودش را در همان مسیر بیندازد؟ از سوی دیگر، چرا همیشه قربانیان این قصه‌ها از طبقات فرودست جامعه‌اند و افراد ثروتمند، حتی اگر شیاد باشند، باز هم در اوج قدرت و ثبات تصویر می‌شوند؟

پایانی که فراموش می‌شود

چپ کردن ماشین بلاگر و سرانجام عابس، به جای آنکه گره اصلی فیلم باشد، بیشتر شبیه یک اتفاق فرعی است که ناگهان پرونده فیلم را می‌بندد. نه تعلیقی دارد، نه هیجانی، و نه حتی یک نقطه دراماتیک برای تماشاگر می‌سازد. از طرفی، ورود عابس به خانه کیانا و رخدادهای پس از آن، هیچ منطق روشنی ندارد. فیلمی که با ایده‌ای قوی شروع شده بود، در پایان، نه حرف تازه‌ای می‌زند و نه حتی همان پیام شعاری‌اش را درست منتقل می‌کند.

جوایز و حاشیه‌ها

با وجود این ضعف‌ها، «گوزن‌های اتوبان» توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی به دست بیاورد و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را دریافت کرد. هرچند بازی او در نقش عابس قابل قبول بود، اما این پرسش همچنان مطرح است که چرا فیلمی با چنین فیلمنامه ضعیف و کارگردانی بی‌روح، تا این حد مورد توجه داوران قرار گرفت؟ آیا نام‌های بزرگ فیلم در این انتخاب‌ها تأثیر داشتند؟

«گوزن‌های اتوبان» می‌توانست یک فیلم اجتماعی درخشان باشد، اما به‌جای تحلیل واقع‌بینانه از زندگی در شبکه‌های اجتماعی، به یک بیانیه شعاری و بی‌اثر تبدیل شد. فیلم نه فقط در ترسیم واقعیت‌های دنیای دیجیتال شکست خورد، بلکه حتی نتوانست داستانی منسجم و قابل باور ارائه دهد. شاید در سال‌هایی که فیلم‌های اجتماعی جایگاهشان را از دست داده‌اند، چنین فیلم‌هایی هم غنیمت باشند، اما آیا این برای سینمای ایران کافی است؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
غیرحضوری شدن مدارس در خوزستان:تصمیم اضطراری برای سلامت دانش‌آموزان
با اعمال قانون همسان سازی، حقوق بازنشستگان واریز شد
چرایی سونامی خودکشی مردان میانسال در کره جنوبی
هشدار به پایتخت نشینان؛ طوفان تندری عظیم در راه تهران
طوفان تهران، مدیریت بحران را به باد داد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ دیه جان باختگان ظرف 48 ساعت پرداخت می شود
پرتاب اولین ماهواره های اینترنتی آمازون به فضا
اعلام برنامه مسابقات مرحله نیمه نهایی جام حذفی ایران
خالی ماندن این صندلی،‌ گران درمی‌آید
نورویدیو | آتش بازی معاندان در میان دود و درد؛ روایت یک جنگ ادراکی دیگرعلیه ایران
حضور مشاور و دستیار رهبری در گروه صنعتی و پژوهشی" زر"
احتمال وزش باد شدید در تهران تا ساعات آینده
علت مرگ توله‌پلنگ‌ها در کرمان مشخص شد
صدرنشینی ویکتور گیوکرس در رقابت کفش طلای اروپا
همسایگی هوشمندانه؛ تهران و باکو علیه خط تفرقه
چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای
بازدارندگی از طریق دیپلماسی
آتش‌سوزی گسترده در رستوران چینی
حاشیه های عجیب در فوتبال ایران؛فدراسیون زیر تیغ انتقاد!
واکنش‌های جهانی به انفجار در بندر شهید رجایی همچنان ادامه دارد/ رئیس جمهور چین تسلیت گفت
جزییات طرح ضربتی پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان و مالخران
پرونده بیرانوند روز میز فدراسیون؛ حکم صادره عادلانه خواهد بود؟
جذب نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش
آخرین مهلت برای صرافی‌های رمز ارز؛ 20 اردیبهشت!
قیمت سکه و دلار و سایر ارزها امروز 9 اردیبهشت 1404
جلوگیری از فاجعه ای دیگر پس از انفجار در بندر شهید رجایی
هشدار نارنجی گرد و خاک در خوزستان؛ مدارس 12 شهر مجازی شدند
رشد ملایم شاخص بورس در معاملات امروز سه شنبه 9 اردیبهشت 1404
فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه+جزییات و لینک ثبت نام
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (20)«ارسک»
جزییات جدید از تفکیک یارانه گروه‌های خاص
آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور+ جزئیات
انفجار مرگبار در کارخانه تولید لوازم آتش بازی در میمه
فروش ویژه خودروهای کارشناسی ایران خودرو از فردا+ جزئیات
برای 50 هزار منقاضی مسکن در شهر پرند زمین برای ساخت نیست!
نورنما | 5 تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان
قیمت خودرو امروز 9 اردیبهشت + جدول قیمت ها
جنگ بر سر توافق
تنش در روابط دولت و شورای شهر تهران؛ انتقاد تند چمران به مصوبه هیئت وزیران
مارک کارنی نخست وزیر جدید کانادا شد
دختر رزمی کار حریف زورگیر حرفه ای نشد!
نیش زنبورها نتیجه بازی فوتبال را مشخص کرد + فیلم
نورنما | ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر مبارک باد
گروسی: هر توافقی با ایران، باید اجازه نظارت آژانس را بدهد
فردا درِ کنکور به روی این داوطلبان بسته می‌شود!
جدیدترین فیلم از لحظه انفجار بندر شهید رجایی
سیاست نامه | با آنتن ملی چه کردیم؟
رؤیای توسعه‌ی ایران با دخترانش تعبیر می‌شود
برنامه مسابقات امروز 9 اردیبهشت + پخش زنده
خانم بزرگ سریال «ستایش» از سال های دوری از تلویزیون می گوید
X
آگهی تبلیغاتی