×
فرهنگی
شناسه خبر : 212700
تاریخ انتشار :

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

«گوزن‌های اتوبان» با وجود فیلمنامه‌ای خام و پایانی سردرگم، توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی کسب کند و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرد. آیا این فیلم شایسته چنین موفقیتی بود یا جشنواره بار دیگر در دام نام‌های بزرگ افتاد؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: «گوزن‌های اتوبان» با ایده‌ای مدرن و جسورانه پا به میدان گذاشت؛ اثری که به نظر می‌رسید می‌تواند نگاهی متفاوت به دنیای بلاگری و فضای مجازی بیندازد. اما نتیجه چیزی جز یک روایت سردرگم، شخصیت‌های تک‌بُعدی و پیامی کلیشه‌ای نشد. فیلم با ریتمی تند و پرکشش آغاز می‌شود، اما هرچه پیش می‌رویم، بیش از آنکه ما را به عمق داستان ببرد، از آن فاصله می‌گیریم. در نهایت، نه منطق اتفاقات روشن است، نه رفتار شخصیت‌ها قابل درک. درست مثل گوزنی که در میان چراغ‌های خیره‌کننده اتوبان سرگردان شده، فیلمساز هم میان واقع‌گرایی و شعارزدگی بلاتکلیف مانده است.

شخصیت‌هایی که زنده نمی‌شوند

عابس، راننده پیک موتوری، درگیر ماجرایی می‌شود که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. اما آیا او یک قهرمان است؟ یا قربانی؟ این همان سؤالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد. عابس، کیانا، صبا و دیگر شخصیت‌های فیلم، همگی در حد تیپ‌های آشنا و کم‌جان باقی می‌مانند و برای تماشاگر، انگیزه‌هایشان گنگ و نامفهوم است. حتی ستاره‌های فیلم مثل الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی، پیمان قاسم‌خانی و نوید پورفرج هم نتوانسته‌اند روحی تازه به این کاراکترهای بی‌جان بدمند.

شعارزدگی در لباس مدرن

فیلم در ظاهر، قصد دارد چهره‌ای تاریک از فضای مجازی و تأثیرات مخرب آن به تصویر بکشد. اما در عمل، همان دنیایی را که محکوم می‌کند، با رنگ و لعابی فریبنده و جذاب ارائه می‌دهد. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی، مسیر سقوط باشند، پس چرا فیلم باعث می‌شود مخاطب آرزو کند خودش را در همان مسیر بیندازد؟ از سوی دیگر، چرا همیشه قربانیان این قصه‌ها از طبقات فرودست جامعه‌اند و افراد ثروتمند، حتی اگر شیاد باشند، باز هم در اوج قدرت و ثبات تصویر می‌شوند؟

پایانی که فراموش می‌شود

چپ کردن ماشین بلاگر و سرانجام عابس، به جای آنکه گره اصلی فیلم باشد، بیشتر شبیه یک اتفاق فرعی است که ناگهان پرونده فیلم را می‌بندد. نه تعلیقی دارد، نه هیجانی، و نه حتی یک نقطه دراماتیک برای تماشاگر می‌سازد. از طرفی، ورود عابس به خانه کیانا و رخدادهای پس از آن، هیچ منطق روشنی ندارد. فیلمی که با ایده‌ای قوی شروع شده بود، در پایان، نه حرف تازه‌ای می‌زند و نه حتی همان پیام شعاری‌اش را درست منتقل می‌کند.

جوایز و حاشیه‌ها

با وجود این ضعف‌ها، «گوزن‌های اتوبان» توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی به دست بیاورد و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را دریافت کرد. هرچند بازی او در نقش عابس قابل قبول بود، اما این پرسش همچنان مطرح است که چرا فیلمی با چنین فیلمنامه ضعیف و کارگردانی بی‌روح، تا این حد مورد توجه داوران قرار گرفت؟ آیا نام‌های بزرگ فیلم در این انتخاب‌ها تأثیر داشتند؟

«گوزن‌های اتوبان» می‌توانست یک فیلم اجتماعی درخشان باشد، اما به‌جای تحلیل واقع‌بینانه از زندگی در شبکه‌های اجتماعی، به یک بیانیه شعاری و بی‌اثر تبدیل شد. فیلم نه فقط در ترسیم واقعیت‌های دنیای دیجیتال شکست خورد، بلکه حتی نتوانست داستانی منسجم و قابل باور ارائه دهد. شاید در سال‌هایی که فیلم‌های اجتماعی جایگاهشان را از دست داده‌اند، چنین فیلم‌هایی هم غنیمت باشند، اما آیا این برای سینمای ایران کافی است؟


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تا رسیدن به وضعیت ثبات بورس تعطیل است
پاکستان: در صورت تشدید اوضاع حتماً پاسخ خواهیم داد
تبدیل مدارس به پناهگاه با تصمیم استاندار
هنوز برای بازگشت وطن فروشان فرصت هست +فیلم
شناسایی 60 متهم مرتبط با اقدام تروریستی اسرائیل در اصفهان
انهدام ریزپرنده‌های رژیم صهیونیستی در مشهد
هاآرتص: مهمات ایرانی توان تخریب گسترده‌ای دارند
تغییر لحن بی‌بی‌سی؛ فرصت یا دام پنهان؟
تعلیق تمام پروازهای کشور تا 2 بامداد سه‌شنبه
عرضه سوخت بدون وقفه ادامه دارد؛ کاهش صف‌ها در تهران پس از شلوغی روزهای اخیر
همصدایی 11 کشور در نشست شورای حکام؛ تجاوز اسرائیل به ایران محکوم شد
تحلیل‌گر اسرائیلی: حریف ایران نمی‌شویم؛ اغتشاش خیابانی لازم است
عارف: بزرگی و صبوری ملت ایران مسئولیت دولتمردان را مضاعف کرده است
حمله اسرائیل به کنار بیمارستان فارابی کرمانشاه
ترافیک سنگین در محورهای خروجی تهران/ نقص فنی برخی خودروها عامل تراکم ترافیکی
نورنما | اشک‌های ناخدا صمدی، برای ایران
مجلس هیچ تصمیمی درخصوص خروج از NPT اتخاذ نکرده است
آیت‌الله محقق داماد: طراحان ماشین ترور درکی از ارزش‌های انسانی ندارند
استقرار هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی در منطقه اقیانوس اطلس
لولۀ آب تل‌آویو هم با موشک ترکید + فیلم
صهیونیست‌ها در هرج‌ومرج و سردرگمی +فیلم
لحظه اصابت موشک ایرانی به یک ساختمان در اراضی اشغالی +فیلم
گرافیست مطبوعاتی ایران به شهادت رسید
تعرض به تاسیسات نفتی ایران در خلیج فارس، تحول بسیارخطرناک از طرف رژیم صهیونیستی بود+فیلم
آمریکا؛ شریک تجاوز اسرائیل به ایران یا میانجی؟
هرج‌ومرج در سرزمین‌های اشغالی پس از حملات موشکی ایران +فیلم
جنگ اسرائیل با ایران و حقیقت پشت میز مذاکره
آغاز ثبت‌نام داوطلبان کاردانی به کارشناسی سال 1404
همچو سیاوش
آخرین وضعیت درمان دریابان شمخانی
مدنی‌زاده وزیر اقتصاد شد
کشف پهپادهای اسرائیلی در خانه‌ای در شهرری +فیلم
توسعه جنگ به خلیج فارس؛ خطای راهبردی اسرائیل و پیام جهانی ایران
حمله نظامی اسرائیل و برخی نکات مهم
برنامه مسابقات امروز دوشنبه 26 خرداد +پخش زنده
جاسوس موساد اعدام شد
وقتی ایران مهم‌تر از اختلافات است؛ در ستایش هم‌افزایی سیاسی
عملیات‌ علیه اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی تا نابودی کامل آن ادامه خواهد یافت
تکذیب شایعه وقوع حادثه در ساختمان‌های وزارت نفت
اسرائیل در شوک حملات؛ آیا وضعیت اضطراری تا یک ماه دیگر ادامه دارد؟
شناسایی 21 متهم به تشویش اذهان عمومی پس از حملات تروریستی اسرائیل در سمنان
پیکر شهید سلامی به معراج رسید + عکس
گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور پزشکیان با سران جهان برای تقویت همکاری‌ها + عکس
تعداد شهدا از آغاز حملات جنایتکارانه اسرائیل تاکنون اعلام شد
شش درجه فاصله در زمان جنگ
نورنما | حمله اسرائیل در حین برگزاری کلاس آنلاین کنکور
حمله موشکی اسرائیل به کتابخانه مؤسسه مطالعات سیاسی در نیاوران
هشدار قاطع لاریجانی درخصوص حمله به تاسیسات نفتی ایران+ فیلم
رئیس سازمان اطلاعات سپاه و دو فرمانده مجاهد دیگر به شهادت رسیدند
PSG بی‌رحم و منظم؛ خط حمله‌ای مرگبار با 4 گل حتی بدون دمبله + خلاصه بازی
X
آگهی تبلیغاتی