×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
سردار شکارچی: عملیات ایران تا پشیمانی کامل صهیونیست‌ها ادامه دارد
175 کشته و زخمی صهیونیست در حمله موشکی ایران به اسرائیل؛ آمار واقعی پنهان شده!
شهادت 20 کودک تهرانی توسط رژیم صهیونیستی فقط در یک ساختمان
برج آزادی در امان است؛ شایعه اصابت موشک تکذیب شد
وقتی مذاکره بی‌معنا می‌شود؛ ایران تصمیم نهایی را یکشنبه خواهد گرفت
توقف پروازها برای امنیت بیشتر؛ فرودگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند
شهادت سرداران ربانی و محرابی در حملات رژیم صهیونیستی
طوفان آرش بر فراز اسرائیل؛ اصابت موفق پهپادهای ایرانی
خون نوجوان تکواندوکار، سند دیگری بر جنایت اسرائیل
هشدار صریح ایران: پایگاه‌های حامی اسرائیل در تیررس تهران است
آمار غیررسمی؛ 407 شهید و مجروح در حملات دیروز صهیونیست‌ها به تهران
فقط 7 هدف تا فروپاشی انرژی اسرائیل؛ افشای نقطه‌ضعف حیاتی رژیم کودک‌کش + نقشه
خبرنگار حوزه ایثار و دختر شهید باقری در حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید
مشارکت ملی برای امنیت؛ مراقب وانت‌های مشکوک باشید
تصاویر منزل یکی از شهدای هسته‌ای حمله دیروز اسرائیل به ایران
احیای حقیقت با زبان علم و احترام
شکست نزدیک تیم ملی والیبال ایران مقابل اسلوونی در لیگ ملت‌ها +خلاصه بازی
جزییات انفجار در فرودگاه مهرآباد
در حمله اسرائیل به پادگان بعثت بروجرد یک نفر شهید و 4 نفر مجروح شدند
لحظه برخورد موشک به سایت هسته‌ای نطنز؛ آلودگی گزارش نشده است +فیلم
برنامه مسابقات امروز 24 خرداد +پخش زنده
فعال شدن پدافند پارچین؛ دیروز در شرق تهران +فیلم
دریابان شمخانی هنوز تحت درمان است
حمله دیروز جنگنده‌های اسرائیل به تبریز +فیلم
جزییات 5 موج عملیات موشکی ایران علیه اسراییل از شب گذشته تاکنون د+ تصاویر
روز گذشته در ایران چه گذشت؟؛ شهادت فرماندهان سپاه و مردم غیرنظامی +فیلم
«دعوت به خویشتنداری» یا چراغ سبز برای ادامه جنایت اسرائیل؟
چرا غدیر مهم‌ترین عید اسلام است؟
نتانیاهو به پناهگاه رفت
تعطیلی یک هفته‌ای مسابقات فوتبال تهران
صدای مهیب انفجار در نزدیکی ستاد کل نیروهای مسلح در خیابان معلم تهران
تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو
آسمان کشور تا ساعت 14 روز شنبه بسته است
عراقچی: دعوت به خویشتن‌داری را نمی‌پذیریم
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد
فرار خبرنگار و فیلمبردار فاکس نیوز حین پخش زنده
خلبان یکی از دو جنگنده رژیم صهیونیستی که ساقط شد زن بود
بیانیه سپاه پاسداران در پی انجام عملیات وعده صادق 3
گزارش تصویری | حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
ارتش: 8 جنگنده رژیم صهیونیستی و چندین پهپاد متجاوز سرنگون شدند
ضربه مستقیم یا نمایندگی تجاوز؟
سایت هسته‌ای «یو سی اف» مورد حمله قرار گرفت
امیر سرلشکر حاتمی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران شد
راهنمای بقا در شرایط جنگی در پنج قدم
مهدی کروبی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد
ره‌گیری موفق پرتابه‌ها در آسمان تهران
شلیک به فرمول موازنه
ساقط شدن پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان قم
پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران منتشر شد
فعال‌شدن پدافند هوایی در مرکز تهران+ فیلم
X
آگهی تبلیغاتی