×
سیاسی
شناسه خبر : 222889
تاریخ انتشار : دوشنبه 1404/02/15 ساعت 17:45

نورنیوز پیشنهاد آیت‌الله موحدی کرمانی برای ترویج حجاب را بررسی می‌کند؛

سخنی با رئیس مجلس خبرگان و پیشنهادش برای ترویج حجاب

رئیس مجلس خبرگان رهبری در نطق افتتاحیه این نهاد گفته است که قوانینی تصویب کنیم که برای افراد محجبه امتیار قائل شود، از جمله تخفیف مالیاتی و بخشودگی جرایم تعلق بگیرد. نفس این پیشنهاد گامی رو به جلو است اما آیا در حوزه‌ی باورها می‌توان از راهکار «تبعیض مثبت» استفاده کرد؟

نورنیوز-گروه سیاسی: رئیس مجلس خبرگان رهبری در افتتاحیه سومین اجلاس این نهاد، در کنار تبیین برخی از مهم‌ترین مسائل جاری در سیاست داخلی کشور به موضوع حجاب اشاره کرده و احتمالا از باب پیشنهاد، توصیه‌هایی مطرح کرده است که از هرجهت قابل توجه و دقت است. آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در این زمینه گفته است:« در خصوص مسئله حجاب قوانینی تصویب کنیم که برای افراد محجبه امتیار قائل شود، از جمله تخفیف مالیاتی و بخشودگی جرایمی مانند جرایم رانندگی تعلق بگیرد، این امتیاز باعث می‌شود افراد به سمت حجاب تشویق شوند.»

سخنان رئیس مجلس خبرگان، نه به اعتبار اینکه از زبان یک عالم دینی در مجامع درس و بحث حوزوی مطرح شده، بلکه به این جهت که از زبان عالی‌ترین مقام در یکی از ارکان تعیین کننده نظام گفته شده طبعا اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. طرح این پیشنهادها در نشست رسمی نهاد خبرگان، دایره اهمیت آن را وسعت می‌بخشد و طبعا ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز می‌یابد. درباب نگاه و رویکرد آیت الله موحدی کرمانی به ماجرای حجاب، نکاتی قابل طرح و تذکر است. 

حجاب به‌عنوان یکی از نمادهای هویتی و دینی در جمهوری اسلامی ایران، همواره موضوعی مورد توجه و سیاست‌گذاری بوده است. طی 4 دهه‌ی اخیر،‌ این سیاست‌گذاری‌ها شکل‌های گوناگونی داشته‌اند و قالب‌ها و رویکردهای مختلفی پیشه کرده‌اند. در در سال‌های اخیر، برخی سیاست‌گذاران و نظریه‌پردازان اجتماعی برای ساماندهی به موضوع حجاب، پیشنهاد داده‌اند که به‌جای تکیه صرف بر برخوردهای سلبی یا الزام‌های قانونی، از ابزارهای تشویقی مانند «تبعیض مثبت»  (positive discrimination)  یا (affirmative action) استفاده شود. معنای این رویکرد، ارائه امتیازاتی خاص به افراد یا گروه‌هایی است که هنجار حجاب را رعایت می‌کنند. اما پرسش اساسی این است که آیا چنین سیاست‌هایی واقعاً به ترویج حجاب منجر می‌شوند یا آنکه پیامدهایی معکوس دارند؟  

تبعیض مثبت و کاربرد آن در سیاست‌گذاری فرهنگی

نفس اینکه رئیس مجلس خبرگان به خلاف برخی از چهره‌های تریبون‌دار دینی، برای ترویج حجاب سراغ رویکردها و راهکارهای قهرآمیز و غلاظ و شداد نرفته گامی رو به جلو و قابل تقدیر است. این انتخاب، شاید حتی بتواند حمل بر این شود که کسی مثل رئیس مجلس خبرگان هم نسبت به اجرای قانون مشهور به عفاف و حجاب،‌ ملاحظات انتقادی دارد. او در نطق خود، بر خلاف برخی از امامان جمعه، اجرای بی‌کم و کاست آن قانون را از دولت مطالبه نکرده و برخوردهای تند خیابانی با موضوع بی‌حجابی را خواستار نشده است. چنین نگاه متفاوتی نسبت به حجاب در جامعه، قابل توجه و حتی قابل تقدیر است و نشان می‌دهد برخوردهای سلبی در قالب مصوبات شتابزده و چه بسا نسنجیده، مورد تأکید و شاید هم مورد تأیید مسئولان ارشد نهادهای مهم نظام هم نیست و این مسئولان، به چیزی معتقدند که در علوم اجتماعی از آن به «تبعیض مثبت» تعبیر می‌شود.

  تبعیض مثبت به معنای ایجاد امتیازهای ویژه برای گروه‌هایی است که در موقعیت اجتماعی خاصی قرار دارند یا مورد نظر سیاست‌گذارند. این مفهوم، که خاستگاه آن در نظریه‌های عدالت اجتماعی و برابری فرصت‌هاست، معمولاً برای حمایت از اقلیت‌های نژادی، مذهبی یا جنسیتی به کار می‌رود. با این حال، در ایران، برخی تلاش کرده‌اند از این ابزار برای تشویق به رعایت حجاب بهره بگیرند. نمونه‌هایی از این نوع سیاست‌ها شامل اولویت استخدامی برای زنان محجبه، اعطای امتیاز در پذیرش دانشگاهی، تخفیف‌های خدماتی و فرهنگی، یا حتی اولویت در دریافت تسهیلات بانکی است.

تبعیض مثبت با دو کفّه سود و زیان

رویکرد تبعیض مثبت در حوزه مسائل اجتماعی، رویه ای نسبتا رایج در جهان است. در بسیاری از کشورها از این شیوه برای ایجاد یا تحکیم رفتارهای مدنی استفاده می‌شود. با این حال سئوال این است که آیا از چنین راهکاری می‌توان در حوزه‌ی مسائل اعتقادی و باورهای دینی بهره برد؟ شک نیست که استفاده از این راهکار در حوزه حجاب، می‌تواند فواید و منفعت‌هایی داشته باشد. برخی از این فواید و نقاط قوت را می توان اینگونه فهرست کرد.

۱. افزایش انگیزه‌های بیرونی: در شرایطی که انگیزه‌های درونی برای رعایت حجاب،‌دست‌کم در بخشی از جامعه کاهش یافته، ایجاد مشوق‌های مادی و اجتماعی ممکن است به شکل موقتی رفتارهای ظاهری را تغییر دهد.

۲. تغییر فضای هنجاری: ارائه پاداش به رعایت‌کنندگان حجاب می‌تواند نشانه‌ای از حمایت رسمی حاکمیتی باشد و فضا را به نفع این هنجار بازتعریف کند.

۳. خلق الگوهای اجتماعی موفق: زنانی که در قالب مشوق‌ها به موفقیت شغلی یا تحصیلی می‌رسند، ممکن است در بلندمدت به الگوهای فرهنگی برای دیگران تبدیل شوند.

اما چنین رویکردی،‌خالی از آسیب‌ها و مخاطرات هم نیست. در سایر کشورهای اسلامی نیز تلاش‌هایی برای پیوند میان سیاست‌گذاری و ارزش‌های دینی صورت گرفته است. مثلا در مالزی، امتیازاتی برای بانوان محجبه در نهادهای دولتی در نظر گرفته شد، اما مطالعات دانشگاه ملی مالزی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که این سیاست‌ها در بلندمدت منجر به کاهش کیفیت خدمات عمومی و افزایش شکاف‌های فرهنگی شده‌اند.
با وجود برخی مزایا، تحلیل‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی نشان می‌دهند که تبعیض مثبت به‌تنهایی نمی‌تواند سیاستی پایدار یا مؤثر برای ترویج یک هنجار دینی مانند حجاب باشد. دلایل این امر به شرح زیر است:

۱. ابزاری شدن حجاب: تبدیل حجاب از یک کنش دینی و اعتقادی به ابزاری برای کسب امتیاز، باعث سست‌شدن ریشه‌های ارزشی آن می‌شود. برخی پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که «وقتی حجاب در نظام پاداش‌دهی قرار گیرد، بیشتر به رفتار ابزاری بدل می‌شود تا هویت فرهنگی.»

۲. افزایش نابرابری اجتماعی: تبعیض مثبت، اگر به‌درستی طراحی و اجرا نشود، ممکن است به شکل‌گیری نارضایتی‌های اجتماعی منجر شود. کسانی که حجاب ندارند – ولو به دلایل فرهنگی یا شخصی – احساس می‌کنند از فرصت‌های برابر محروم شده‌اند. این امر ممکن است گسل‌های اجتماعی را افزایش دهد.

۳. دوگانگی درونی در افراد: زنانی که صرفاً برای دریافت امتیاز، حجاب ظاهری را رعایت می‌کنند، در معرض نوعی «شکاف هویتی» قرار می‌گیرند. این دوگانگی میان رفتار بیرونی و باور درونی، از دید روان‌شناسی فرهنگی، باعث کاهش عزت‌نفس و افزایش احساس فریب در جامعه می‌شود.

۴. کاهش اثربخشی سیاست‌های ایجابی: اگر سیاست‌گذاران به تبعیض مثبت به‌عنوان راه‌حل اصلی ترویج حجاب نگاه کنند، ممکن است از سایر راهبردهای فرهنگی مانند گفت‌وگوی بین‌نسلی، آموزش‌های رسانه‌ای، الگوسازی اجتماعی و نهادسازی غفلت کنند.

نقدها و ملاحظات انتقادی داخلی

در سال‌های اخیر، برخی مسئولان فرهنگی ایران نیز نسبت به تأثیرگذاری سیاست‌های تشویقی تردیدهایی مطرح کرده‌اند. به‌عنوان مثال، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی، در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد:«ما باید دل‌ها را قانع کنیم، نه اینکه برای چادر تخفیف بدهیم. چادر اگر کالای معنوی است، نباید به کالای امتیازی تقلیل یابد.» همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۳ با عنوان «آسیب‌شناسی سیاست‌های ترویج حجاب» بیان می‌کند که «اتکای بیش از حد به مشوق‌های اقتصادی، بدون پشتوانه فرهنگی و آموزشی، به نتایجی سطحی و ناپایدار منجر می‌شود.»

بر این اساس به نظر می‌رسد که استفاده از تبعیض مثبت به‌عنوان ابزار ترویج حجاب، در نگاه اول شاید روشی مدنی‌تر از الزام قانونی یا برخورد انتظامی باشد، اما تجربه‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که این رویکرد بدون حمایت فرهنگی و گفتمانی، نه‌تنها اثربخش نیست، بلکه ممکن است آثار منفی برجای گذارد. حجاب، پیش و بیش  از آن‌که یک رفتار اجتماعی باشد، یک باور درونی است. بنابراین، سیاست‌گذاری فرهنگی برای ترویج آن باید بر تقویت «باور» متمرکز باشد نه فقط رفتار.

 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
انتقاد شدید ماکرون از اقدامات اسرائیل/ اشغال غزه فاجعه است
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا کرد
هواداران لیورپول خواستار محرومیت تیم اسرائیلی از رقابت‌های فیفا شدند
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
غریب آبادی: معاون گروسی پس از مذاکرات، تهران را ترک کرد
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
معجزه در کرج؛ نوزاد 23 روزه دوباره به زندگی بازگشت
وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛ برنج احتکاری با نرخ مصوب توزیع می‌شود
کیفیت هوای تهران قرمز شد /ناسالم برای تمام گروه های سنی
سایت فاقد مجوز فروش بلیت هواپیما مسدود شد
مقصد غیرمنتظره بعدی جهانبخش کجاست؟
عارف: ستاد تنظیم بازار نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور دارد
نابودی اعتماد عمومی نسبت به ترامپ
هوشمندسازی پارک ملی گلستان با دستور ویژه رئیس جمهور
بانک‌های تخصصی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند
اظهارات عراقچی درباره واگذاری پرونده مذاکرات به دبیر شورای عالی امنیت ملی
حزب‌الله : ترور خبرنگاران در غزه جنایت جنگی کامل است
نیمی از زائران اربعین به کشوربازگشتند
ترفندهای جدید کلاهبرداران برای کلاهبرداری از زائران اربعین
سفری تعیین‌کننده با دستور کار تأمین امنیت منطقه‌ای
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ: افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها پذیرفتنی نیست
تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون پروانه مشاوره قوه قضاییه
بورس باز قرمز شد/ شاخص کل بورس اینبار چقدر کاهش یافت؟
سینماها روزهای آخر هفته تعطیل است
ادارات کدام استان ها چهارشنبه تعطیل است؟ + اسامی استان‌ها
دیدار علی لاریجانی با رئیس‌جمهور عراق/ امضای تفاهم امنیتی مشترک بین ایران و عراق
پوستر باشگاه استقلال و تراکتور برای دیدار سوپرجام امشب منتشر شد
صدها خلبان صهیونیست علیه گسترش جنگ در غزه تظاهرات می‌کنند
تئاترهای عمومی در ایام اربعین تعطیل شد
نیمه شهریور بعد از 7 سال در ایران ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد
برنامه دولت برای 3 میلیون تبعه غیرمجاز باقی‌مانده چیست؟
چالش تصمیم‌گیری را در مذاکره با مردم حل کنید
X
آگهی تبلیغاتی