نورنیوز-گروه فرهنگی: هنر، گروگان سیاست فرانسه
جشنواره کن در حالی به راه خود ادامه میدهد که نهتنها استقلال هنری خود را از دست داده، بلکه عملاً به تریبونی سیاسی برای القای اهداف خاص بدل شده است. وزیر خارجه فرانسه، ژان نوئل بارو، با تحریف واقعیتها و اعطای جایزهای با بار سیاسی به یک فیلم ایرانی، مدعی حمایت از "آزادی" میشود، حال آنکه دولت متبوعش، آزادی اندیشه را در داخل خود نیز برنمیتابد. این سیاستزدگی در عرصه هنر، نه نشانه حمایت از مردم، بلکه تلاشی برای پنهانسازی چهره واقعی فرانسه است.
فرانسه و کارنامهای سیاه از استعمار تا نسلکشی
فرانسهای که امروز دم از حقوق بشر میزند، در حافظه تاریخی ملتها به عنوان عامل کشتار، شکنجه و استعمار ثبت شده است. از سرکوب خونین مردم الجزایر تا رفتارهای تبعیضآمیز با رنگینپوستان در خاک خود، فهرست جنایات پاریس پایانی ندارد. جهان هنوز فراموش نکرده که چگونه روشنفکری چون روژه گارودی صرفاً به خاطر پرسش از روایت رسمی هولوکاست، به زندان افتاد و چگونه آزادی بیان در این کشور، قربانی سیاستهای دوگانه شده است.
ایران؛ قربانی نمایشهای دوگانه فرانسه
ملت ایران تجربهای تلخ از ریاکاریهای فرانسوی دارند؛ از تجهیز صدام به جنگندهها و موشکهای مرگبار در جنگ تحمیلی گرفته تا صادرات خونهای آلوده و حمایت از تحریمهایی که سلامت و معیشت ایرانیان را نشانه گرفته است. اکنون نیز با ژستی روشنفکرانه، مدعی دلسوزی برای مردم ایران میشوند، در حالی که همزمان در پشتیبانی از خشونت و اغتشاش، ید طولایی دارند.
کن، غایبِ بزرگترین تراژدی زمانه
شاید بزرگترین سوال از جشنوارهای چون کن این باشد که چرا جایی برای روایت نسلکشی غزه در آن نیست؟ چگونه ممکن است هزاران کودک قربانی تجاوزات رژیم صهیونیستی باشند، اما صدای آنها در سینمای مدعی انسانیت شنیده نشود؟ فرانسه که از تأمینکنندگان سلاح این جنایات است، تلاش دارد با ژستهای دروغین، نقش خود را پنهان کرده و چهرهای وارونه از جهان به نمایش بگذارد. اما افکار عمومی آگاه است؛ تاریخ گواهی خواهد داد که چه کسانی جنایتکار واقعیاند و چه کسانی قربانی.