×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
سقوط تاریخی اسرائیل؛ افکار عمومی جهان علیه تل‌آویو
فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون | جمعه 14 مرداد
فاجعه انسانی در غزه؛ 18 هزار دانش‌آموز قربانی جنگ شدند
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 14 شهریور 1404 + کدام استانها بارانی هستند
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا
یکی دیگر از خدمات پولی ChatGPT رایگان شد
صادرات 12 میلیون دلاری نانوکاتالیست‌های ایرانی
نوراینفو | بهترین منابع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن
رونمایی گوگل از «خانه هوشمند جمینای»
شناسایی بیش از 1000 نوع مواد مخدر نوظهور
ابداع روش نوین بازیافت پلاستیک‌
نتایج و جدول لیگ آزادگان در پایان هفته دوم
نشست جنجالی کنگره آمریکا و وزیر بهداشت دولت ترامپ
خبر «بی‌اطلاعی وزیر از پایان خاموشی‌ها» جعلی است
قیمت برنج ایرانی و وارداتی چگونه کنترل می‌شود؟
قلعه‌نویی: داور جریان مسابقه را عوض کرد!
نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه: وحدت اسلامی، خار چشم دشمنان اسلام است
طارمی: تمرکز نداشتن دلیل اصلی از دست دادن بازی مقابل تاجیکستان بود +فیلم
صدراعظم آلمان: هنوز تصمیمی درباره اعزام نیرو به اوکراین نگرفته‌ایم
اتهام‌ دوباره دولت انگلیس درباره ایران
نتایج دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد 1404 اعلام شد + لینک مشاهده نتایج
افزایش بی‌سابقه واردات گاز از روسیه به مجارستان
کشف و انهدام شبکه بزرگ لوله‌گذاری قاچاق سوخت در میناب
ادعای شبکه 14 اسرائیل در مورد جزئیات و زمان عملیات نظامی جدید اسرائیل در غزه
رییس آنروا از کشورهای عربی خواستار پایان رنج بی رحمانه غزه شد
عذرخواهی معاون هنری وزارت ارشاد بابت لغو کنسرت همایون شجریان
مکرون: ترامپ به زودی شرح اقدامات امنیتی درباره اوکراین را ارائه می‌دهد
ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره اشغال شهر غزه
عراقچی: هیچ ترسی از مذاکره و حتی جنگ نداریم
هشدار جدی پلیس فتا درباره کلاهبرداری در پلتفرم‌های جعلی رمزارز
نورنما | دعوای دو موش در متروی نیویورک
شکایت دادستان واشنگتن علیه ترامپ به دلیل استقرار غیرقانونی گارد ملی
آخرین وضعیت دریای خزر به چه صورت است؟
نگرانی اروپا از کاهش کمک‌های امنیتی آمریکا به ارتش‌ کشورهای اروپایی هم‌مرز با روسیه
پاپ خواستار آتش‌بس دائمی و راه‌حل دوکشوری در نوار غزه شد
ایران (2) - تاجیکستان (2) | شاگردان قلعه‌نویی با تساوی به مرحله حذفی رفتند + خلاصه بازی
جدول گروه B تورنمنت کافا پس از بازی امروز با صدر نشینی ایران
حمایت وزیر ورزش از ورزشکاران ناشنوا برای حضور در المپیک توکیو
زلزله شدید شرق افغانستان به لرزه درآورد
واکنش زلنسکی به دعوت پوتین برای دیدار در مسکو
سفیر ایران در مراسم بزرگداشت تاسیس ارتش نیکاراگوا حاضر شد
فرصت شرکت در حراج شمش طلا تا شنبه تمدید شد
تخریب ساختار سالم خانواده، آینده بشریت را با عواقب فاجعه‌باری تهدید می‌کند
صالحی‌امیری: تکمیل فرودگاه قم مسیر توسعه گردشگری را هموار می‌کند
سردار نائینی: مردم نگران جنگ نباشند، ایران دست برتر و قدرت پاسخ پشیمان‌کننده دارد
ارتش اسرائیل مدعی رهگیری دو پهپاد یمنی شد
هشدار اردن درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه
یک خودرو در حلب سوریه مورد هدف حمله پهپادی قرار گرفت
کسب نخستین مدال ایران در ووشو جهانی
X
آگهی تبلیغاتی