نورنیوز-گروه بین الملل: به گزارش این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، تغییر نام وزارت دفاع به جنگ از سوی ترامپ در میانه تلاشها برای دریافت جایزه صلح نوبل، متناقض به نظر میرسد.
این روزنامه در مطلبی با عنوان «رئیسجمهور صلح، وزارت جنگ؛ نامی جدید که سیگنالهای متناقضی میفرستد» آورده است: ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود پیش از پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) وعده داده بود که ایالات متحده را از جنگها دور نگه دارد و حتی در سخنرانی نخستین روز دولت دوم خود گفت که میخواهد میراثش «وحدت» باشد. اما تنها پس از کمتر از هشت ماه از دولت جدید، درحالیکه نام وزارت دفاع را تغییر داده، برای دریافت جایزه صلح نوبل آشکارا تلاش می کند.
نویسنده استدلال میکند که این تغییرات، تناقضهای موجود در ریاست جمهوری ترامپ و تصویری که او از خود به جهان ارائه داده را نشان میدهد.
او حتی صبح شنبه با انتشار پستی در پلتفرم «تروث سوشال»، پیشنهاد داد با شیکاگو، شهری در کشور خودش، وارد «جنگ» خواهد شد. او گفت شیکاگو خواهد فهمید که چرا وزارت دفاع به وزارت جنگ تغییر نام داده است.
ترامپ در توجیه تغییر نام این وزارتخانه اعلام کرد که وزارت دفاع تا کمی پس از جنگ جهانی دوم به همین نام شناخته میشد. به عقیده وی نام وزارت جنگ بازتاب بهتری از تواناییهای جنگی ایالات متحده است و پیام «پیروزی» به دوست و دشمن می فرستد. ترامپ که پنج بار از حضور در جنگ ویتنام به دلیل ابتلا به خار استخوانی، معاف شده بود، گفت که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم یعنی زمانی که کنگره نام وزارت جنگ را به وزارت دفاع تغییر داد، «هرگز برای پیروزی» در هیچ جنگی نجنگیده است.
اما منتقدان میگویند که تغییر نام این وزارتخانه ریاکاری پشت وعدههای ترامپ برای برقراری صلح را آشکار میکند.
مت داس معاون اجرایی «لیبرال سنتر فور اینترنشنال پالیسی» (liberal Center for International Policy) گفت: «ترامپ به عنوان نامزد ضد جنگ وارد رقابت های ریاستجمهوری شد، اما ثابت کرد که دقیقا برعکس است».
به عقیده این تحلیلگر، «این شیرینکاری نشان می دهد که ترامپ بیشتر جنگ طلب است تا خواهان صلح واقعی که این کار وی هم پیامدهای خطرناکی برای امنیت آمریکا، جایگاه جهانی و ایمنی نیروهای مسلح کشور دارد».
در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است که این تغییر همچنین در حالی رخ می دهد که ترامپ تاکید کرده بود به دنبال کاهش هزینههای بیهوده در دولت است.
ویلیام هارتونگ پژوهشگر ارشد «اندیشکده کوئینسی» نیز گفت که این تغییر نام دستکم میلیونها دلار هزینه برای پنتاگون خواهد داشت.
وی افزود: «این اقدام با این تصور آنها که کارآمدی وزارتخانه را بیشتر میکند و بر جنگ متمرکز هستند، مغایرت دارد، زیرا این تغییر نام تا حد زیادی یک عملیات تبلیغاتی است و هزینههای این بخش می تواند صرف جاهای مهمتر در پنتاگون شود که همین حالا هم با کاهش شدید بودجه روبرو است».
هرچند ترامپ روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه پنتاگون در حال کاهش هزینهها است، با بی اهمیت جلوه دادن این دست اقدامات، گفت که نگرانی در مورد هزینه تغییر برند ندارد و این اقدام «گرانترین» نخواهد بود.
ایرنا