×
اقتصادی
شناسه خبر : 97119
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع صنفی مانع اصلی ایجاد کریدورهای ترانزیتی در کشور

هرچند اجرای دقیق قانون قیر تهاتری به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا، الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: موقعیت ژئواکونومیکی خاص جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کریدور ارتباطی شرق و غرب و وجود دو آب‌راه مهم در شمال و جنوب ایران، شرایط بی‌نظیری را برای بهره‌برداری از پهنه کشور برای ترانزیت کالا ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت برنامه‌ریزی صحیح و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در زمینه خطوط ریلی و جاده‌های ایمن و استاندارد، درآمد حاصل از ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود.

اگرچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه ساخت و توسعه راه در نقاط کشور انجام شده اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در حالی که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد کریدورهای ارتباطی میان بنادر شمالی و جنوبی با مرزهای غربی و شرقی است اما به‌دلیل هزینه‌های بسیار سنگین نگهداری و توسعه راه‌های موجود و همچنین ایجاد جاده‌های جدید این روند به کندی پیش می‌رود. 

تصویب قانون قیر تهاتری که از سال ۱۳۹۵ برای پشتیبانی از اقدامات دولت به منظور ایجاد، بهسازی و نوسازی راه‌های کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تا امسال نیز تمدید شده یکی از مهمترین اقداماتی است که کمک شایان توجهی به مدیریت هزینه‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کرده است.

هرچند اجرای دقیق این قانون به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری به این استان طی سخنانی با اشاره به الزامات بهره‌گیری از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

او با اشاره به کمبود قیر یارانه‌ای و بالا رفتن قیمت مصالح مصرفی در راه‌سازی خواستار توجه بیشتر به ضرورت رفع موانع موجود در توسعه راه‌های کشور شد.

 معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با اشاره به برنامه جامع دولت برای تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی راه‌ها گفت: به علت محدودیت‌های اعتباری شاید دولت نتواند مشکلات موجود در جاده‌های کشور را برطرف کند.

در حالی که مسئولان دست اندرکار اجرای پروژه‌های راه‌سازی در کشور بر ضرورت اجرای صحیح و به موقع قانون قیر تهاتری تاکید دارند اما دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: موضوع تامین قیر تهاتری، پالایشگاه‌ها را زیان‌ده می‌کند و ارزش سهام آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ناصر عاشوری با اعلام اینکه از مجموع ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت کشور، ۸ پالایشگاه به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار شده گفت: مصوبه مجلس سبب می‌شود تا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از نقدینگی این ۸ پالایشگاه خارج شده که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و کاهش سود را در بر خواهد داشت.

پالایشگاه‌ها که نفت خام را از وزارت نفت تحویل می‌گیرند موظف به واگذاری وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هستند ولی همان‌گونه که دبیرکل انجمن صنفی پالایشگاه‌ها اعلام کرده به‌دلیل محدود شدن سودشان تمایلی به انجام این کار ندارند.

در این رابطه مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران که بزرگترین تشکل صنفی تولیدکنندگان قیر در کشور است با اشاره به وضعیت نامناسب تحویل وکیوم باتوم تهاتری به‌منظور تولید و تحویل قیر به پروژه‌های عمرانی گفت: تعهدات مربوط به تحویل وکیوم باتوم به سازندگان قیر هنوز اجرا نشده و مشکلات زیادی را به تولیدکنندگان و پروژه‌های عمرانی تحمیل کرده است.

او به الزامات ملی تداوم اجرای قانون قیر تهاتری اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی، تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال قیر تهاتری به دستگاه‌های اجرایی را مجددا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار داده است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران با پذیرش عدم اجرای کامل قانون قیر تهاتری در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: امسال علاوه بر این که وزارت نفت مکلف به در اختیار گذاشتن ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) به کارخانه‌های آسفالت‌سازی و نهادها است، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سال گذشته به ظرفیت امسال اضافه شده است.

او به صورت تلویحی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برای عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا نیز واکنش نشان داد و افزود: عرضه قیر در بورس موجب افزایش قیمت آن می‌شود لذا آن را از بورس خارج کردیم و قیمت ثابت هر تن ۷.۵ میلیون تومان برای آن مشخص شد که امسال هم همین قیمت در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات صریح وزیر نفت و همچنین پیگیری مستمری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای دقیق و به موقع قانون قیر تهاتری دارند می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۱ کاستی‌های سال گذشته در زمینه اجرای این قانون جبران شده و با تحرک بیشتر در این بخش روند توسعه و نگهداری جاده‌های کشور که سرمایه‌ای ملی و منبع درآمدهای سرشار است شتاب بیشتری بگیرد.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ابطال کارت سوخت خودرو های فاقد بیمه شخص ثالث
حرکت زیبای مهدی طارمی در برای هموطنان عزادارش + فیلم
ضرب شست قانون به دو سارق هفت‌تیرکش
برنامه مسابقات فوتبال و ورزش امروز 11 اردیبهشت + پخش زنده
فیلم کریستیانو رونالدو و عجیب‌ترین 3 دقیقه دوران فوتبالش
فروش چلوکباب ارزان، یا فروش سَم؟
مدیوم شات | خداحافظی با شکوه هنرمند دوران ساز از صحنه و دوربین
نورنما | ضربه افسانه ای کنده به رئال از دیدگاه دوربین بارسلونایی ها
مشاهده دو قلاده پلنگ در پارک ملی بمو استان فارس + فیلم
در آستانه دور چهارم مذاکرات، آمریکا به دیپلماسی تهدید روی آورده است
حمایت شما یک دنیا ارزش دارد؛ واکنش رونالدو بعد از حذف النصر
فاز دوم آزادراه تهران-شمال چه زمانی افتتاح می شود؟
پرونده ویژه برای پیگیری قتل زن آرایشگر
پوستر اولین بازی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی
ظرفیت اروپا در مذاکرات؛ سازنده یا تخریبی؟!
تحلیلگر شبکه فاکس نیوز: حوثی ها مسبب سقوط جنگنده آمریکایی هستند + فیلم
منافع ملی، خط قرمز است
آیا تکاپوی دولت‌های اروپایی، حاکی از نزدیک بودن توافق ایران و آمریکاست؟
بحران پنهان در خانه بازنشستگان؛با حقوق فعلی فقط می‌شود زنده ماند!
تشدید تنش به سبک آمریکایی: وقتی پنتاگون بر میز مذاکره سایه جنگ می‌افکند
توصیه پلیس فتا به حجاج برای سفر ایمن
«طرحی نو» لازم است
سازمان هواپیمایی با شرکت های متخلف برخورد خواهد کرد
پایان مأموریت مخفی موساد در ایران؛ از اعترافات تا اجرای حکم اعدام
خسارت های ناشی از زمین لرزه در رشتخوار
زمان و شیوه تغییر ساعت کاری ادارات اعلام شد +فیلم
وقتی تولید ثروت کمتر از دود سیگار مالیات می‌دهد!
بهمن صالح نیا، پیشکسوت نامدار ملوان بندر انزلی درگذشت + فیلم
پیام متاثرکننده جناب خان در پی حادثه بندر رجایی + فیلم
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ جزییات شناسایی مفقودین و پرداخت دیه
کالابرگ 1404؛ تداوم یا توقف؛اعتبار جدید چه زمانی شارژ می شود؟
پیش‌فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو در اردیبهشت +جزییات و لینک ثبت نام
تبریک سفارت روسیه به ایران
رقابت برای آینده: کنکور نوبت اول از صبح امروز آغاز شد!
وضعیت اب و هوا امروز 11 اردیبهشت + وضعیت استانها
در حسرت یک قرارداد دائم
اعلام جزئیات کامل هزینه نقل و انتقال خودرو در سال 1404
لامین یامال تاریخی ظاهر شد: ستاره بارسلونا با گل رؤیایی مقابل اینتر
توافق با ایران بسیار مهم است/ گفت‌وگوها به برخی جزئیات فنی رسیده‌
وزیر کار تکلیف کالابرگ را مشخص کرد
جهنم در سرزمین های اشغالی: وقتی اسرائیل از مهار آتش ناتوان ماند!
یمن: علیه ناو هواپیمابر وینسون آمریکا حمله پهپادی انجام دادیم
عکس های منتخب جهان، 30 آوریل 2025
شکست ناباورانه النصر مقابل کاوازاکی: پیروزی 3-2 برای تیم ژاپنی در نبرد آسیایی
عکس های منتخب ایران، چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404
پایان فوتبال تماشایی ستارگان و درخشش یامال؛ بارسلونا (3) - اینتر (3) + خلاصه بازی
نورنما | طبیعت خشن و بسیار زیبای آبشار کردیت (کردی)
اعترافات تکان دهنده جاسوس موساد که امروز اعدام شد+ فیلم
تبیین راهبرد ایران در مورد ساخت سلاح هسته ای از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی+ فیلم
حوادث مجدد برای سرویس مدارس؛ مصدومیت چندین دانش آموز
X
آگهی تبلیغاتی