×
اقتصادی
شناسه خبر : 97119
تاریخ انتشار : شنبه 1401/02/31 ساعت 14:36

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع صنفی مانع اصلی ایجاد کریدورهای ترانزیتی در کشور

هرچند اجرای دقیق قانون قیر تهاتری به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا، الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: موقعیت ژئواکونومیکی خاص جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کریدور ارتباطی شرق و غرب و وجود دو آب‌راه مهم در شمال و جنوب ایران، شرایط بی‌نظیری را برای بهره‌برداری از پهنه کشور برای ترانزیت کالا ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت برنامه‌ریزی صحیح و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در زمینه خطوط ریلی و جاده‌های ایمن و استاندارد، درآمد حاصل از ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود.

اگرچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه ساخت و توسعه راه در نقاط کشور انجام شده اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در حالی که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد کریدورهای ارتباطی میان بنادر شمالی و جنوبی با مرزهای غربی و شرقی است اما به‌دلیل هزینه‌های بسیار سنگین نگهداری و توسعه راه‌های موجود و همچنین ایجاد جاده‌های جدید این روند به کندی پیش می‌رود. 

تصویب قانون قیر تهاتری که از سال ۱۳۹۵ برای پشتیبانی از اقدامات دولت به منظور ایجاد، بهسازی و نوسازی راه‌های کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تا امسال نیز تمدید شده یکی از مهمترین اقداماتی است که کمک شایان توجهی به مدیریت هزینه‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کرده است.

هرچند اجرای دقیق این قانون به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری به این استان طی سخنانی با اشاره به الزامات بهره‌گیری از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

او با اشاره به کمبود قیر یارانه‌ای و بالا رفتن قیمت مصالح مصرفی در راه‌سازی خواستار توجه بیشتر به ضرورت رفع موانع موجود در توسعه راه‌های کشور شد.

 معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با اشاره به برنامه جامع دولت برای تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی راه‌ها گفت: به علت محدودیت‌های اعتباری شاید دولت نتواند مشکلات موجود در جاده‌های کشور را برطرف کند.

در حالی که مسئولان دست اندرکار اجرای پروژه‌های راه‌سازی در کشور بر ضرورت اجرای صحیح و به موقع قانون قیر تهاتری تاکید دارند اما دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: موضوع تامین قیر تهاتری، پالایشگاه‌ها را زیان‌ده می‌کند و ارزش سهام آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ناصر عاشوری با اعلام اینکه از مجموع ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت کشور، ۸ پالایشگاه به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار شده گفت: مصوبه مجلس سبب می‌شود تا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از نقدینگی این ۸ پالایشگاه خارج شده که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و کاهش سود را در بر خواهد داشت.

پالایشگاه‌ها که نفت خام را از وزارت نفت تحویل می‌گیرند موظف به واگذاری وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هستند ولی همان‌گونه که دبیرکل انجمن صنفی پالایشگاه‌ها اعلام کرده به‌دلیل محدود شدن سودشان تمایلی به انجام این کار ندارند.

در این رابطه مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران که بزرگترین تشکل صنفی تولیدکنندگان قیر در کشور است با اشاره به وضعیت نامناسب تحویل وکیوم باتوم تهاتری به‌منظور تولید و تحویل قیر به پروژه‌های عمرانی گفت: تعهدات مربوط به تحویل وکیوم باتوم به سازندگان قیر هنوز اجرا نشده و مشکلات زیادی را به تولیدکنندگان و پروژه‌های عمرانی تحمیل کرده است.

او به الزامات ملی تداوم اجرای قانون قیر تهاتری اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی، تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال قیر تهاتری به دستگاه‌های اجرایی را مجددا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار داده است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران با پذیرش عدم اجرای کامل قانون قیر تهاتری در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: امسال علاوه بر این که وزارت نفت مکلف به در اختیار گذاشتن ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) به کارخانه‌های آسفالت‌سازی و نهادها است، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سال گذشته به ظرفیت امسال اضافه شده است.

او به صورت تلویحی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برای عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا نیز واکنش نشان داد و افزود: عرضه قیر در بورس موجب افزایش قیمت آن می‌شود لذا آن را از بورس خارج کردیم و قیمت ثابت هر تن ۷.۵ میلیون تومان برای آن مشخص شد که امسال هم همین قیمت در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات صریح وزیر نفت و همچنین پیگیری مستمری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای دقیق و به موقع قانون قیر تهاتری دارند می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۱ کاستی‌های سال گذشته در زمینه اجرای این قانون جبران شده و با تحرک بیشتر در این بخش روند توسعه و نگهداری جاده‌های کشور که سرمایه‌ای ملی و منبع درآمدهای سرشار است شتاب بیشتری بگیرد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
وقوع انفجار مهیب در یکی از کارخانه‌های فولاد آمریکا
طارمی، مهاجم ایرانی از لیست خرید لیدزیونایتد خط خورد
نروژ قطع همکاری مالی با فلسطین اشغالی را اعلام کرد
ارزش کل بازار رمزارزها از 4 تریلیون دلار فراتر رفت
روایت معاریو از وحشت اسرائیل نسبت به تاکتیک‌های حمله فوری ایران
انتقاد شدید ماکرون از اقدامات اسرائیل/ اشغال غزه فاجعه است
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا کرد
هواداران لیورپول خواستار محرومیت تیم اسرائیلی از رقابت‌های فیفا شدند
دروازه بان سابق پرسپولیس به صنعت نفت پیوست
گرمای بی‌سابقه عراق را در خاموشی فرو برد
وزیر میراث: اداره هیات امنایی تخت جمشید بزودی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود
اسلامی: حفظ منافع ملی و پیشرفت علمی اولویت اصلی ماست
بادامچیان: پیروزی ایران بر اسرائیل معادلات پشت‌پرده بین‌المللی را تغییر داد
واکنش «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» به کشتار بی سابقه خبرنگاران در غزه
شلیک به صدا، تصویر، روایت
تسلیم باشگاه استقلال در برابر انتقادات از رونمایی لباس جدید
عون: اجرای طرح انحصار سلاح قطعا اجرایی می شود/مقام حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت محال است
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران: ثبت نام دانش‌آموزان اتباع بدون مدرک هویتی ممکن نیست
غریب آبادی: معاون گروسی پس از مذاکرات، تهران را ترک کرد
ترامپ: نرخ جرم و جنایت در واشنگتن بالاست/گارد ملی ورود می کند
گزارش تصویری | دیدار تیم‌های فوتبال استقلال - تراکتور در سوپر جام فوتبال ایران
نبرد ستاره‌های تازه‌نفس در سوپرجام 1404/تراکتور قهرمان شد+ فیلم
دبیر ستاد ملی جمعیت: مشکل کاهش جمعیت با بخشنامه حل نمی‌شود
امانی: هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مسئولیت‌های انسانی خبرنگار شود
سازمان ملل هشدار داد: قتل خبرنگاران فلسطینی نقض جدی قوانین بین‌المللی است
شناسنامه‌دار کردن کالاها، راه نجات اقتصاد از قاچاق و احتکار
استرداد کلاهبردار 167 هزار دلاری به کشور
حمله مرگبار به چهره سیاسی کلمبیا؛/نامزد احتمالی انتخابات کشته شد
سومین مدرسه تابستانه چین؛ پل علمی و راهبردی برای تعمیق روابط ایران و چین
معجزه در کرج؛ نوزاد 23 روزه دوباره به زندگی بازگشت
وزیر جهادکشاورزی خبر داد؛ برنج احتکاری با نرخ مصوب توزیع می‌شود
کیفیت هوای تهران قرمز شد /ناسالم برای تمام گروه های سنی
سایت فاقد مجوز فروش بلیت هواپیما مسدود شد
مقصد غیرمنتظره بعدی جهانبخش کجاست؟
عارف: ستاد تنظیم بازار نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور دارد
نابودی اعتماد عمومی نسبت به ترامپ
هوشمندسازی پارک ملی گلستان با دستور ویژه رئیس جمهور
بانک‌های تخصصی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند
اظهارات عراقچی درباره واگذاری پرونده مذاکرات به دبیر شورای عالی امنیت ملی
حزب‌الله : ترور خبرنگاران در غزه جنایت جنگی کامل است
نیمی از زائران اربعین به کشوربازگشتند
ترفندهای جدید کلاهبرداران برای کلاهبرداری از زائران اربعین
سفری تعیین‌کننده با دستور کار تأمین امنیت منطقه‌ای
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ: افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها پذیرفتنی نیست
تمدید مهلت ثبت نام داوطلبان آزمون پروانه مشاوره قوه قضاییه
بورس باز قرمز شد/ شاخص کل بورس اینبار چقدر کاهش یافت؟
سینماها روزهای آخر هفته تعطیل است
ادارات کدام استان ها چهارشنبه تعطیل است؟ + اسامی استان‌ها
دیدار علی لاریجانی با رئیس‌جمهور عراق/ امضای تفاهم امنیتی مشترک بین ایران و عراق
پوستر باشگاه استقلال و تراکتور برای دیدار سوپرجام امشب منتشر شد
X
آگهی تبلیغاتی